Astral Doors – Black Eyed Children

ARTIST: Astral Doors
TITEL: Black Eyed Children
RELEASE: 2017
BOLAG: Metalville

BETYG: 7/10
SKRIBENT: Robert Gustafsson

Svenska ASTRAL DOORS har sju tidigare plattor i bagaget, samtliga med i stort sett samma sound. Det är oförklädda DIO-hyllningar där det enkla och smittsamma hårdrocksriffet och sångaren Nils Patrik Johansson (även LION’S SHARE, WUTHERING HEIGHTS och CIVIL WAR) står i strålkastarljuset för att skapa charmig nostalgi-heavy metal. “Black Eyed Children” är det åttonde albumet, och vän av ordning kan ju fundera på om detta innebär en total omsvängning, eller om man lyckas skriva samma skiva igen, så att säga?

För att besvara det får vi faktiskt titta lite i bandets back-katalog. Eller, i alla min upplevelse av den. Jag kom i kontakt med Dörrarna vid deras andra giv, “Evil Is Forever” år 2005. Det är en riktigt bra skiva, och man kan säga lite samma sak om nästan alla de första. Från 2003 fram till 2007 släppte bandet fyra fullängdare och en EP där i stort sett allt (kanske med undantag för vissa delar av 2007 års “New Revelation”) håller löjligt hög klass. Efter den tidsperioden har produktionstakten minskat – och det får man nog säga om kvalitén också. “Requiem Of Time” (2010), “Jerusalem” (2011), “Notes From The Shadows” (2014) är bra plattor – men inte lika lysande som de första. Lite folköl i jämförelse med en riktigt bra pale ale, kan man säga. “Black Eyed Children” lägger sig i lite samma fåra dessutom – det är fortfarande bra, men lystern från förr finns inte riktigt kvar. Eller är det min upplevelse bara?

De bästa spåren är sådana som passar att köra för fort i bil till. Öppningslåten We Cry Out, klassiska heavy metal-dängorna God Is The Devil och Good vs Bad samt avslutande episka titelspåret smakar fint, men en vanlig fundering man kan ha är såklart… vilka av de här låtarna skulle klara att tränga sig in i ett liveset? Om det är många så är skivan stark i förhållande till resterande katalog, om det är få så kommer det antagligen att förtvina lite till förmån för andra av bandets skivor när man letar efter ASTRAL DOORS. Därför är “Black Eyed Children” en betygssjua – det här är en skön och bra skiva som rullat flera flera varv sen den kom – som lik förbaskat kommer att falla i samma typ av glömska som de andra skivorna i bandets senare del av karriären…

Demon Head – Thunder On The Fields

ARTIST: Demon Head
TITEL: Thunder On The Fields
RELEASE: 2017
BOLAG: The Sign Records

BETYG: 6/10
SKRIBENT: Robert Gustafsson

“Thunder On The Fields” av DEMON HEAD från Danmark. Eller, hur det skulle låta om Glenn Danzig söp sig aspackad och käkade wienerbröd samtidigt som han gjorde 70-talsdoom? Frågan är berättigad tycker jag, för det här är en skiva som jag verkligen inte får kläm på. Stundtals är detta rock’n’roll-anstruken doom med dammig produktion som verkligen funkar (som i singeln och bästa låten Gallow’s Omen), men samtidigt väljer man att öppna skivan med Menneskeæderen och då vet jag faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta. Bra är det i alla fall inte, och för egen del helt omöjligt att skaka av sig bilden av just Glenn Danzig på snefylla när jag hör DEMON HEADs sångare Ferriera Larsen gröta sig genom texten.

Och samtidigt kan jag verkligen inte förkasta detta som dåligt, för när de ger sig i kast med nämnda Gallow’s Omen, We Are Burning eller titelspåret Thunder On The Fields så är det faktiskt rätt charmigt. Gitarristerna Gjerluff Nielsen och Gjerlufsen Nielsen (humor!) syr snygga och läckra gitarrslingor som känns lagom ruffiga, och Fuglsang (!) på bas samt Jeppe Wittus (trummor) ligger perfekt i rytmsektionen när det gäller flummet. Och det är lite där man hamnar, det är inte dåligt – tvärtom stundtals riktigt bra! – men samtidigt nästan lite knepigt att gilla det helhjärtat. Older Now, Hic Synt Dracones är väl okej låtar men i sammanhanget lite utfyllnad, och avslutande långa Untune The Sky är en enda lång svepning ut mot slutet. Sen sitter man där och kliar sig i huvudet och undrar…

…var det där bra eller inte?

Pallbearer- Heartless

ARTIST: Pallbearer
TITEL: Heartless
RELEASE: 2017
BOLAG: Nuclear Blast/Profound Lore Records

BETYG: 8/10
SKRIBENT: Robert Gustafsson

“Heartless” är amerikanska PALLBEARERs tredje platta, och jag gissar att den kommer att splittra de gamla fansen i två läger. Anledningen är enkel – detta är ett stort steg mot att bli mer lättillgängliga och lättlyssnade, och det skulle inte förvåna mig om det gör det trist för en del av de fans som varit med sedan debuten “Sorror And Extinction”. Personligen säger jag: to hell with it, det här är befriande vackert och bra!

Beskrivningen av “Heartless” uttrycktes kanske bäst av förre Werock-medarbetaren Tomasz Swiescak på Facebook: JOURNEY-doom. För så är det i mångt och mycket. Låtarna är inte längre kolosser på 10+ minuter hela högen (visst… de finns de med, som fantastiskt vackra Dancing In Madness) utan beskedliga och hanterbara 5-7 minuter – och i centrum står melodier som greppar tag och liksom vägrar släppa. Musikaliskt finns fortfarande de där detaljerna – som gitarrtonen i Lie Of Survival, eller sången i avslutande A Plea For Understanding – som gör PALLBEARER så fruktansvärt bra, men det jag personligen reagerar mest på är just hur lättlyssnad skivan är.  Den “satt” typ på första varvet, och det har inte hänt förr, inte ens med förra given “Foundations Of Burden” som jag håller mycket högt.

Brett Campbell (sång, gitarr), Devin Holt (gitarr, bakgrundssång), Joseph D Rowland (bas, bakgrundssång) och Mark Lierly (trummor) har en alldeles egen ton i sin musik. Du kan kalla det Journey-doom om du vill, eller musik för en begravning – men missa det inte. PALLBEARER är alldeles alldeles fantastiska!

Worship the Riff!