Revocation – Great Is Our Sin

imageARTIST: Revocation
TITEL: Great Is Our Sin
RELEASE: 2016
BOLAG: Metal Blade

BETYG: 7/10
SKRIBENT: Martin Bensch

REVOCATION har alltid hållit ett högt tempo utgivningsmässigt. Att det tagit bandet hela två år att snickra ihop “Great Is Our Sin” är kanske lite förvånande för bandets hardcorefans. För egen del tycker jag att det var skönt att få lite respit från bandets energistinna hybrid av dödsthrash.

Letar ni efter en gitarrdriven skiva så har ni den här. REVOCATION har alltid varit förträffliga på att skriva meckigt, och en tidigare stor nackdel har varit att det har brustit i känsla. Nu har bandet bättrat sig väsentligt på detta område.

Det är framför allt när det gäller solona som det liras med en sällan hörd glöd från både David Davidson och Dan Gargulio. Det blir stundtals så bra och känslosamt att jag upplever hur hela kroppen blir laddad i ren njutning.

Nye trummisen Ash Pearson visar upp ett stabilt och till stora delar intressant spel.

Produktionen är bra.

Gillar du bandet sedan innan så är sannolikheten stor för att du kommer att uppskatta “Great Is Our Sin” också. Visst, bandet har i grunden behållit stora delar av vad de har sysslat med tidigare, men när detta uppenbarligen har funkat tidigare så förstår jag att det kanske är bekvämt att fortsätta i samma spår. Det är också här som jag har lite invändningar. Tidigare när REVOCATION gav ut en ny skiva varje år och ändå turnerade så kunde jag ha överseende med att plattorna kanske inte skilde sig så mycket från varandra. Med tanke på att bandet nu har haft lite mer tid på sig att skriva nytt material så kanske jag hade förväntat mig lite mer utveckling.

Trots detta är REVOCATION ett band som på “Great Is Our Sin” övertygar mig om att de är ett stabilt band som jag även på denna skiva får en hel del ut av att lyssna på.

Oceans Of Slumber – Winter

imageARTIST: Oceans Of Slumber
TITEL: Winter
RELEASE: 2016
BOLAG: Century Media

BETYG: 8/10
SKRIBENT: Martin Bensch

Dovt progressiva OCEANS OF SLUMBER från Houston var en intressant upptäckt  när jag väl tog tag i att faktiskt lyssna på “Winter”.

Förvänta er inte full out metal från det här gänget. Det finns gott om rejält hårda inslag i bandets musik, men den handlar också om skira melodier och stora känslor.

Ofta börjar låtar nästan trevande. Inledande Winter har ett lätt och oerhört vackert anslag i början för att sedan byggas på efter hand. Likadant är det med Nights In White Satin som är en av skivans bästa och mest episka låtar.

Men, det kan lika gärna bjudas på rejält svärtade låtar. Apologue har ett nästan sinistert och väldigt mörkt driv som jag tycker är mycket tilltalande.

Just blandningen är det som jag tycker funkar riktigt bra. Detta parat med en väldigt väl utvecklad känsla för hur låtar kan vinna på dynamik – vågdalar och rejäla svallvågor – gör att “Winter” är en extremt belönande skiva att lyssna på.

OCEANS OF SLUMBER fokuserar på att lira som ett band, och det är såklart bra. Jag vill ändå lyfta fram trummisen Dobber Beverly (även i WAR MASTER och INSECT WARFARE) som lekande lätt levererar både ypperligt spel med vispar som blästrande blastbeats samt sångerskan Cammie Gilbert som har en svårt intressant röst jag just nu har svårt att få nog av.

“Winter” är – som ni förstår – en skiva som är väldigt bra, intressant och utforskande. Kolla in den.

Fleshgod Apocalypse – King

KingARTIST: Fleshgod Apocalypse
TITEL: King
RELEASE: 2016
BOLAG: Nuclear Blast

BETYG: 8/10
SKRIBENT: Martin Bensch

I en tid som präglas av hög osäkerhet, där ramarna är ständigt i förändring och där Wales går till semifinal i ett EM då är det skönt att veta att vissa saker består. Som att italienska symfoniska dödsmetallarna FLESHGOD APOCALYPSE alltid kommer att brutalkötta med ytterligare en överlastad platta.

Nu kanske ni tror att jag hånar bandet? Nja, snarare är det så att jag sedan jag upptäckte italienarna vid tiden för “Agony” som släpptes 2011 så har jag varje gång bandet varit på gång med nytt album börjat längta efter att få lyssna på det.

Det som alltid har varit bandets grej är att kombinera det symfoniska med rejäl dödsmetall. Här lyckas de bättre än någonsin. Tidigare har jag fått intrycket att bandet alltid först har skrivit de rena dödslåtarna för att sedan sätta sig ner och lägga till det symfoniska ovanpå. På “King” har dessa två element sammanfogats på ett sätt som är vida bättre än det bandet har gjort sedan tidigare.

Jag misstänker att har du hört bandet innan så kommer du tycka att det är business as usual och du har en poäng i detta. Men genomförandet är så väsentligt mycket starkare än på bra länge. Att bandet dessutom ser till att spela upp det stora känsloregistret gör ju sannerligen inte sakernas tillstånd sämre.

Kolla bara in mästerliga Syphilis som ligger näst sist på plattan. Slutet är ju så späckat med vemod och känsla att jag har fått ta fram näsduken upprepade gånger när jag lyssnat på låten.

Har du tröttnat på bandets gravt pompösa stil så kanske det är svårt att uppmana energi och vilja att kolla in “King”. Gör det ändå – detta är svinbra.

Worship the Riff!