Volbeat – Seal The Deal & Let’s Boogie

ARTIST: VOLBEAT
TITEL: Seal The Deal & Let’s Boogie
RELEASE: 2016
BOLAG: Universal

BETYG: 7/10
SKRIBENT: Robert Gustafsson

Danmark.
För egen del är det lätt att tankarna glider iväg till Preben Elkjer, taffliga reklamslogans för Tuborg och Carlsberg, rödlätta rökande fans som sjunger vi er röde, vi er vide och en allmänt lättsam syn på livet. (Jo, jag vet, det stämmer inte och min personliga erfarenhet är väl snarare att de kommer i alla hud- och hårfärger, är smarta och ambitiösa, sörjer att man missade senaste fotbolls-EM och är hem till hippa mikrobryggerier som exempelvis Mikkeller… ). Förutfattade meningar och vanföreställningar så länge det är landet Danmark vi pratar om, och tankeexperimentet är här att addera ett annat lager. Musik.
Då rör sig tankarna genast i helt andra banor, och spontant åstadkommer det elektriska små laddningarna bland de grå hjärncellerna positiva bilder av skräckmästaren KING DIAMOND, METALLICAs sommarpratande trummis Lars Ulrich, rock’n’roll-cirkusen D.A.D och thrashbandet ARTILLERY som en gång faktiskt prånglat ur sig den bästa thrashplatta som nånsin presterats i vår kalla nord, “By Inheritance” från 1990. Och VOLBEAT, förstås. Det är faktiskt rätt svårt att tänka på Danmark generellt och dess musikscen specifikt utan att VOLBEAT dyker upp. Sedan 2005 års debut “The Strength/The Sound/The Songs” har bandet karvat i mer eller mindre samma fåra och mixat hårdrock, thrash, blues och rockabilly i en form av humpabumpamixer, allt som oftast med ett ganska gott resultat. Visst må det vara rätt många år sen som VOLBEAT var det nya svarta, men man förblir en uppskattad och väl fungerande musikexport som passar extra väl i livesammanhang då man väver ihop alla sina hits till ett skamlöst skönt publikfriande spektakelt. Ett bra mått på om den nya plattan “Seal The Deal & Let’s Boogie” – nummer sex i ordningen för den som räknar – är något att ha är alltså om man kan tänka sig att flera av spåren lätt klöser till sig en plats i setlistan i samband med dessa livespelningar.

Till min förvåning får jag konstatera att svaret är nära på ett rungande ja.
Visst är det här rätt inställsamt många gånger (det finns förstås en gräns på hur mycket allsång och hockeykörer man egentligen kan klämma in på en VOLBEAT-platta, och är vi inte över den här så balanserar vi i alla fall på kanten), men det är okej. I kärnan av bandets musik finns nämligen en ärlighet som gör att det inte känns inställsamt eller tillgjort, och då skrålar jag gärna med i trallvänligheten.
VOLBEAT anno 2016 består av sedvanlige frontmannen Michael Poulsen på gura och sång, Rob Caggiano som ledgitarrist, Jon Larsen på trummor och Kaspar Boye Larsen som är tillbaka på basen igen. Produktions- och låtmässigt är det inte mycket nytt under solen, det är mer av samma sak i grunden. Enklare att ta till sig bara. Låtar som Marie Laveau, For Evigt (som gästas av Johan Olsen och har en sån där typisk Volbeatsk refräng som fastnar som tuggummi under skon), Seal The Deal, Black Rose (där Danko Jones bidrar med gästsång) eller The Devil’s Bleeding Crown är precis vad du vill ha. Personliga favoriterna heter Goodbuy Forever och The Gates Of Babylon som har det där RAINBOW-soundet från låten med samma namn, men jag tror det är tveksamt om någon av dem egentligen letar sig in i livesetet. Konkurrensen är hård. Och det säger kanske allt du behöver veta – VOLBEAT överraskar inte längre någon, men är pålitliga och levererar!

Chine – Immanent

imageARTIST: Chine
TITEL: Immanent
RELEASE: 2016
BOLAG: Egen utgivning

BETYG: 7/10
SKRIBENT: Martin Bensch

Modern dödsmetall från Helsingborg, och ett band jag har kollat in tidigare, CHINE som imponerade rejält med förra plattan från 2012 “Betray Your Own Kind”.

Nya plattan “Immanent” både fortsätter och utvidgar det som bandet företog sig på “Betray…”. Det är fortfarande rejält tekniskt och relativt tillkrånglat vilket bandet alltid varit bra på. Om jag jämför de två senaste skivorna skulle jag säga att “Immanent” appellerar mer till intellektet än magen.

Inledningen är bra. Jag är ingen fan av intron, så att jag faktiskt gillar Cephalophore ska ses som ett gott tecken. Det är tillräckligt maffigt i riffet i den sparsmakade ljudbilden för att jag ska gå igång innan Floating brakar loss. Detta är en verkligt bra låt som visar på bandets styrkor på ett ypperligt vis. Jesper Sunnhagen visade redan på “Betray…” vilken suverän trummis han är. Nu plockar han fram ett sväng och en känsla för att värdera när han ska blästra på och när han ska vara mer sparsmakad. Helt underbart!  Riffen i Floating signerade Adde Weis och Jokke Pettersson är rejält tajta. Det gäller genomgående på skivan, men de kommer fram lite extra här.

Även efterföljande Behind The Vivid Light är en riktigt bra låt som har en fin tyngd och bra sväng. Nye sångaren  Ola Svensson levererar dessutom en brutalt köttig vokal insats som imponerar.

Även Sky tycker jag att jag vill lyfta fram. Det supertajta interlockingarbetet som Sunnhagen-Weis-Pettersson bjuder på här är ljuvligt att lyssna på för ett teknikfreak som undertecknad.  Avslutande titellåten är även den mycket imponerande.

Invändningar då? Jo, såklart har jag några. Sett till den rent tekniska insatsen så klagar jag inte. CHINE visar, igen, att de är ett band som vet hur instrument ska trakteras. Även låtmässigt bjuds vi på rejäla toppar. För när bandet får till det som i ovan nämnda låtar då är de suveräna. Men jag känner ändå att som helhet betraktat är “Immanent” något svagare än “Betray Your Own Kind”.

“Immanent” är en skiva som jag tycker du ska kolla in om du gillar modern, välljudande dödsmetall.

Live: Black Sabbath på Copenhell

ARTIST: Black Sabbath
LOKAL: Copenhell
DATUM: 25 juni 2016

Black Sabbath visade varför gammal är äldst, och tyngst, sent igår på Copenhell. 

Black Sabbath var bäst. Så skulle jag kunna sammanfatta kvällens avslutande konsert.

Jag hade sett bandet två gånger med Ronnie James Dio på sång. Där och då var jag helt övertygad om att jag inte skulle få uppleva bandet bättre.

Kvällens avslutande konsert är en av många i bandets The End-turné, en avslutande runda innan bandet slutar turnera, och jag kan inte tänka mig en värdigare avslutning än den vi fick se på Copenhell igårkväll.

För det första är ljudet helt klockrent, för det andra är setlisten i stort sett en enda räcka av triumflåtar, för det tredje spelar BLACK SABBATH magiskt bra. Och det inbegriper även Ozzy som har en bra kväll. Visst, det finns många vida bättre sångare rent tekniskt sett, men Ozzys känsla och scennärvaro gör att det strålar om honom.

Att det börjar regna märker jag knappt, och jag blir så till mig över hur bra BLACK SABBATH är att jag helt glömmer att fotografera bandet!

Enda temposänkarna,  om uttrycket tillåts om ett band som har gjort tyngd till ett honnörsord, är ett onödigt trumsolo av Tommy Clufetos och Dirty Women som faller platt mot låtar som Snowblind, Iron Man och Fairies Wear Boots. 

Jag är djupt imponerad av BLACK SABBATH som trots att de i det närmaste står still på scen, fullständigt knockar både mig och den mycket stora publiken med en värdig, tung och välljudande konsert.

Worship the Riff!