C. B Murdoc – Here Be Dragons

Here Be DragonsARTIST: C. B Murdoc
TITEL: Here Be Dragons
RELEASE: 2016
BOLAG: ViciSolum

BETYG: 7/10
SKRIBENT: Martin Bensch

Fram tills för en vecka sedan var jag ovetandes om C. B MURDOCs existens. Direkt efter att jag fått promon så gick jag in på Metal Archives och såg då att ingen mindre än Thomas Haake från MESHUGGAH hade rekommenderat folk att kolla in bandet. Och, såklart, tänkte jag spontant att om Haake rekommenderar ett band så kan det inte vara helt genomuselt.

Och det är inte C. B MURDOC heller. Tvärtom är de riktigt bra. Gillar du rejält tjocka gitarrmattor och meckighet så är jag övertygad om att du kommer gilla “Here Be Dragons”. Gitarristerna Christian Alsing, Kim Wennerström och Fredrik Boëthius Fjärem är helt suveräna på att sjuda upp en riffstorm av verkligt episka mått. När det görs så skickligt som i exempelvis The Green som har ett helvetiskt driv som fångar uppmärksamheten direkt, men också ett helt suveränt sväng, då är det inte svårt att imponeras av C. B MURDOC.

Den dova brutaliteten i produktionen signerad Sverker Widgren (DEMONICAL och DIABOLICAL bland annat) passar låtmaterialet som hand i handske. Bra att även basen trakterad av Thomas Hellgren går igenom.

Jag skulle också vilja säga något om Carl-Gustaf Bäckström på trummor. Hans spel finns att avnjuta på SECTUs bägge skivor, och jag blev rent lyrisk när jag såg att han även är medlem i C. B MURDOC då hans spel alltid har imponerat på mig. Distinkt spel, med tillräckligt mycket extramumma även ifall det alltid liras för låten, får mig ofta på fall.

Gillar du riffstinn metal med lite extra skruv och tyngd så vågar jag påstå att du kommer gilla “Here Be Dragons”. Det minsta du kan göra är att kolla in skivan när den släpps officiellt den 24 juni.

Gubbar, nostalgi och nya förälskelser

Vilken sanning ligger det i uttrycket “det var bättre förr”? Följ med på en betraktelseresa kring musikåret 2016, där vi försöker reda ut begreppen!

Det var bättre förr. Ja, det brukar ju heta så. Här kanske det är på sin plats att förtydliga ett par saker. En hel del av det jag skriver i den här texten kan möjligen komma att låta lite som att jag är en gammal gubbe. Den huvudsakliga anledningen till detta är, om vi nu skall vara ärliga mot varandra,  att jag är på god väg att bli en sådan. Försök bortse från det för ett ögonblick, för målet för vår resa är kanske inte det ni frestas att tro…

En vän gjorde för en tid sedan just det i ingressen nämnda påståendet, att det var bättre förr. Han pekade på musikåren 1994-1995, där det inom loppet av 12 månader släpptes klassiska skivor från akter som BAD RELIGION, NOFX, OFFSPRING, RANCID, GREEN DAY och SMASHING PUMPKINS, för att nämna några. En annan bekant i diskussionstråden kontrade med 1991, när METALLICA, NIRVANA, PEARL JAM, GUNS ‘N’ ROSES, RED HOT CHILI PEPPERS och SKID ROW skämde bort oss med mer eller mindre tidlösa plattor. Båda var överens om att bägge åren onekligen överträffar alla mer samtida musikårgångar. Vad har vi nu, löd frågan – KATY PERRY och JUSTIN BIEBER…?

Nu kommer den gubbiga delen av den här texten. Ni får väl slå över till reklam under ett par rader, om ni så önskar.

Jag kan ibland vara böjd att hålla med dem. I mina öron kan många av de metalcore-band som verkar dominera bland ynglingarnas favoriter på festival-scenerna låta både ganska likformiga, och därtill en aning själlösa och plastiga. Grejen är bara den att jag egentligen tror att detta har mer med mig än med banden i fråga att göra. Musikaliskt formas de flesta personer under tonåren och de tidiga 20-åren, och efter det blir det svårare att hitta nya kärlekar. Lite som med småbarn och smaker, fast omvandlat till toner och något senare i livet. Därför kan det nog vara svårt för mig och jämnåriga att fullt ut ta till oss sådant som släpps nu, när vi börjar närma oss… ja, när vi börjar bli lite *host* äldre, helt enkelt.

För egen del är det i alla fall så. Som regel går det allt längre mellan de tillfällen när jag verkligen faller handlöst för en ny, musikalisk bekantskap. Ribban ligger högre, eftersom alla nya plattor som lånas mitt öra mäter sig mot allt bra som tidigare passerat – och ärligt talat, hur enkelt är det egentligen att tävla mot “Master Of Puppets”, “Slaughter Of The Soul”, “Shades Of God” och “Troublegum”…?

Metallica 1991. Den som hävdar att allt var bättre för får stå till svars för Lars hockeyfrilla...
Metallica anno 1991.

Sedan var det ju det här med musikåret 2016. Det är här teorin om att det var bättre förr börjar gå åt helvete. Inte bara lite så där lagom, med en mild svavelbris och något förhöjd värme, utan jag menar “åt helvete” som i att alla dina mardrömmars demoner släpps lösa, eldstormar som ödelägger kontinenter, och evighetslånga plågor som får en säsong av TV-programmet “Glamour” att framstå som ett rimligt tidnyttjande. Grundligt, alltså.

Halva 2016 har nu passerat. Jag har i skrivande stund 34 (!) album på min bevakningslista, den grundplåt som så småningom skall omvandlas till en topp 10-lista i slutet på året. T-R-E-T-T-I-O-F-Y-R-A, och det alltså efter bara halva året. Det är helt galet vad mycket bra musik det har släppts i år!

2016 är året när…

  • BOMBUS och KVELERTAK tar steget från lovande till lysande.
  • KILLSWITCH ENGAGE, FALLUJAH och CALIBAN visar att metalcore inte alls behöver vara tråkigt.
  • CHURCH OF MISERY och GOATESS dyrkar riffet, och åh, som de gör det!
  • GRAND MAGUS, AMON AMARTH och ENTOMBED A.D. visar att ärrade, stridsvana hjältar är svåra att bringa på fall.
  • WITCHCRAFT och CULT OF LUNA ger oss gåshud – igen.
  • RAUBTIER skoningslöst river sina bytesdjur blodiga under en stormtrasad fjällhimmel.
  • DEFTONES, PORT NOIR, WREN, och BLACK PEAKS ger alla kultursvåra musiknördar våta drömmar.
  • KATATONIA, OCTOBER TIDE, OCEANS OF SLUMBER och BESEECH påminner oss om vilken vacker känsla melankoli kan vara.
  • DECIMATE, INCITE och KILL ALL THE GENTLEMEN klargör att gammal hederlig, thrashig döds lever och har hälsan.
  • WALLS OF JERICHO och HATEBREED slår ett hårt (vi snackar “peak Tyson”-hårt) slag för hardcore.
  • BLOOD CEREMONY får flöjt att låta som ett givet inslag i satansdyrkan.
  • URGEHAL och UADA påminner om precis hur bra klassiskt ond, skitig black metal kan vara.
  • GADGET är så djävulusiskt hårda, snabba och brutala att det nästan är svårt att andas.
Bombus 2016
BOMBUS anno 2016. Färre solglasögon, fler tatueringar.

Alltså, ni fattar. Detta är några av alla de band som bara under årets första halva levererat starka alster, och ärligt talat hade jag nog inte velat byta ut all den upptäckarglädje 2016 hittills bjudit på mot en repris av 1991, 1994 eller något annat passerat musikår. Visst kan det vara trevligt att dagdrömma sentimentalt om gamla kärlekar, men livet levs här och nu. Vårda för all del minnet av tidigare förälskelser, men håll era sinnen öppna för de nya möten som kan vänta runt hörnet.

2016? Ett år där det verkar lika omöjligt att inte finna ny kärlek. Lika omöjligt som det sannolikt kommer att te sig att välja ut en topp 10-lista sex månader från nu – men det är ett lyxproblem jag är villig att leva med…

Gubbe eller ej, men allt var nog inte bättre förr.

Whitechapel – Mark Of The Blade

imageARTIST: Whitechapel
TITEL: Mark Of The Blade
RELEASE: 2016
BOLAG: Metal Blade

BETYG: 7/10
SKRIBENT: Martin Bensch

WHITECHAPEL, som såklart har tagit sitt namn efter det område i London där Jack The Ripper begick minst 5 mord på 1880-talet, har under sin karriär blandat och gett med varierande resultat. Jag var direkt missnöjd med föregångsskivan till nu aktuella “Mark Of The Blade”, och egentligen var jag inte alls sugen på att recensera den. Men av någon anledning, kanske främst snacket om att bandets sångare Phil Bozeman i en låt använder det mest oerhörda ett band som sysslar med deathcore kan använda – rensång, bestämde jag mig ändå för att köra.

Har bandet mesat till sig? Nä, det kan jag inte säga. Det är fortfarande rejält gitarrtätt (bandet har tre gitarrister) och de varierar sig numera bra mellan väldigt feta riffmattor och bra melodier. Här skiljer sig bandet inte från de två senaste skivorna. Men faktum är att det är när bandet faktiskt frångår sin genres konventioner som det blir riktigt bra.

Rensången i Bring Me Home gör sitt till, men även utan denna är det en riktigt bra låt, fylld med vemod och rejält känslomässig. Och jag köper den rakt av då bandet verkligen har jobbat fram en stringent stark låt. Likadant är det med instrumentala Brotherhood där bandets tre gitarrister Ben Savage, Alex Wade och Zach Householder får kliva fram och verkligen briljera i en lika mäktig som vacker låt. Efterföljande Dwell In The Shadows golvar mig totalt med sitt oerhört fina sväng som minner en hel del om hur PSYCHROPTIC låter i sina bästa stunder (och de är ju många!), och låter trummisen Ben Harclerode visa upp fint arbete på bastrummorna. Nu kanske ni undrar – hörs basen? Jajemänsan! Inte för att Gabe Crisps spel handlar om att lira rundor runt resten av bandet, men det är alltid bra om basen hörs om ni frågar undertecknad.

Avslutande Decennium (som härleder sin titel till att WHITECHAPEL startade 2006. Fyra originalmedlemmar är kvar i bandet. Bara en sån sak) är även den en bra låt.

WHITECHAPEL uppfinner inte hjulet på “Mark Of The Blade” men revanscherar sig rätt ordentligt från “Our Endless War”. Gott så.

Worship the Riff!