Live: Lock Up

ARTIST: Lock Up
LOKAL: Kulturbolaget, Malmö
DATUM: 7 januari, 2012

LOCK UP benämns ofta som en supergrupp – främst därför att bandets medlemmar har en stamtavla som imponerar i band som PENTAGRAM, TESTAMENT, NAPALM DEATH och AT THE GATES. I praktiken är bandet en maskin som likt så många andra grindcoreband röjer hårt och passionerat främst för att de älskar att spela denna typ av musik. Det är många leenden på scen och LOCK UP bjuder publiken på en mycket bra konsert fylld av engagemang och glöd.

Nicholas Barker spelar så hårt och frenetiskt att han bitvis ser ut som att han är nära att avlida. Att då ha en mupp som begär att LOCK UP ska spela fortare är att begära för mycket.Ty LOCK UP har i stort sett ett läge – optimalt röj – vilket gör muppens begäran kul första gången, tråkigt 10:e och rent nu får du på truten jobbigt gång 20.

Jag har svårt att värja mig (och har ingen önskan egentligen) mot den grindfest som bandet vräker ut över publiken – sångaren Tompa Lindberg har fruktansvärt kul på scen – och det smittar av sig. Han går igång utav bara helvete i rent röjmode i låtar som är tagna från senaste plattan ”Necropolis Transparent”. Bandet låter påfallande bra i alla låtar, visserligen, men nog finns här ett ös i de nya låtarna som bräcker det mesta. Feeding On The Opiate, Violent Reprisal och Rage Incarnate Reborn låter fruktansvärt bra rent leveransmässigt, men jag tycker ändå att bandet taggar till lite extra i låtar som Brethren of the Pentagram, The Embodiment Of Paradox And Chaos och titellåten från ”Necropolis Transparent” som matas ut med all den fart som låtarna kräver.

Rent visuellt händer det inte speciellt mycket, det är mest Tompa som i sin egenskap som frontman röjer runt på scen, men det blir såklart inte tråkigt att betitta LOCK UP. Mest fascinerande är Nick Barkers i stort sett obefintliga minspel – munnen öppen, ögonen stint stirrande framåt – samtidigt som han levererar de mest häpnadsväckande attacker mot sina trummor. Emellanåt hostar han till mellan låtarna. Shane Emburys mycket speciella teknik är också väldigt kul att kolla på.

Men framför allt framstår LOCK UP som ett kollektiv av väldigt drivna musiker. Det är detta som blir tungan på vågen och det som gör att konsertåret 2012 har fått en väldigt lovande inledning.

Aborted – Global Flatline

Aborted2012ARTIST: Aborted
TITEL: Global Flatline
RELEASE: 2012
BOLAG: Century Media

BETYG: 9/10
SKRIBENT: Henrik Nygren

Ett multinationellt band skulle man kunna kalla ABORTED, då medlemmarna härstammar från länder som Belgien, Frankrike, Israel, Storbritannien och USA. Bandet har bytt medlemmar ganska frekvent sedan starten 1995, därav är enda kvarvarande originalmedlemmen Sven de Caluwé på sång. ABORTED har ett högt anseende inom death metal- men även grindcorescenen och har därmed växt fram till ett av kugghjulen inom dessa med sitt kompromisslösa mangel.

Jag får erkänna att mina tidigare erfarenheter av ABORTED är bristfälliga, dock minns jag tydligt att de gjorde ett bestående intryck och att jag var duktigt imponerad när jag såg dem live, förband till BEHEMOTH på The Rock i Köpenhamn för några år sedan. ”Global Flatline” studiogiv nummer sju, inleder med Omega Mortis ett kort spökliknande intro bestående av röster som informerar om en annalkande epidemi. Hursomhelst är introt väldigt effektfullt och ger en ångestladdad stämning, lite samma känsla som genomsyrar filmen “The Road”. Efterföljande titelspåret är ren uppvisning i hur man snickrar ihop en låt i death-/grindtappning. MORBID ANGEL-influenserna är påtagliga, jag tänker främst på det långsamma släpande riffandet med typiska gitarrstämmor, ackompanjerat av dubbla baskaggar. Detta varvas med tvåtakt, blastbeats, riffande i världsklass samt growl av varierande art.

The Origin Of Disease fortsätter i samma tappning och imponerar nämnvärt, andra låtar som måste nämnas är Coronary Reconstruction med sitt egensinniga låtarrangemang samt Our Father, Who Art Of Feces, klockren titel och en refräng som sitter som en smäck. ”Global Flatline” ger ett genomarbetat intryck, då inte en enda av de tretton spåren ger en känsla av utfyllnad. ABORTED kompletteras av Eran Segal och Mike Wilson på gitarr, J.B Van Der Wal på bas samt Ken Bedene på trummor, som för övrigt har ett förflutet i det amerikanska bandet ABIGAIL WILLIAMS. Det finns verkligen ingenting att anmärka på när det kommer till själva trakterandet av instrumenten, framförandet är klanderfritt. Inte heller produktionen som är signerad Jacob Hansen finns det något att klaga på, distinkt men med en kvarvarande dynamik och djup i ljudbilden.

Det är få band inom Death-/grindgenren som imponerar på mig, och då menar jag inte själva musicerandet i sig utan låtskrivandet. Framförallt för att det verkar vara ett ändamål i sig att stapla det ena tekniska riffet efter det andra, snarare än att fokusera på att skriva minnesvärda låtar. Men även att väva in melodier i manglandet för att ge ytterligare dimensioner till musikskapandet. Det finns naturligtvis undantag och jag tänker bland annat på NECROPHAGIST samt THE FACELESS. ABORTED tillhör givetvis denna kategori, vilket de visar prov gång på gång under ”Global Flatline”. Detta året inleder starkt och då det är ett antal favoritband som väntas släppa nya plattor under årets gång, blir det nog inget lätt uppgift denna gången heller att sammanställa en årsbästalista.

/ Henrik Nygren

 

I Am Hunger – Odium

i_am_hunger_-_odium-2011ARTIST: I Am Hunger
TITEL: Namn
RELEASE: År
BOLAG: Snapping Fingers

BETYG: 7/10
SKRIBENT: Amelie

Visst finns det likheter här med band som BRING ME THE HORIZON och AUGUST BURNS RED, t.ex. i titellåten Odium, och ilsken RAISED FIST-hardcore, som i A Limitation of Infinity. Med likheter men inte sammanfall med någonting annat, är I AM HUNGER sig själva i hög grad och med debuten “Odium” ger de sig in i musikleken med största självförtroende. Och med all rätt. Detta är bättre än månget etablerat band i genren.

Den från Trollhättan kommande gruppen bildades för två år sedan och har i debuten ett eget och genuint uttryck. Sången (Fredrik Forsberg) är både kraftfull och mjuk. Snygg produktion och låtmaterial med bredd gör det hela till en stark platta. Att sedan “Odium” har årets kanske häftigaste och definitivt mest intresseväckande omslag skadar ju inte helhetsintrycket. I AM HUNGER är ännu ett intressant band att följa framöver.

Worship the Riff!