Intervju: Mandragora Scream

Italienska MANDRAGORA SCREAM är för många svenska metalfans måhända en ganska ny bekantskap. Det var därför med viss nyfikenhet som WeRocks utsände tog sig an frågestunden med bandets vokalissa Morgan Lacroix och dess gitarrist Terry Horn.

WR: Först och främst, med tanke på att WeRock är en metalsite – skulle ni betrakta MANDRAGORA SCREAM som ett metalband? I mina öron finns det definitivt vissa metal-element i er musik, men även en del inslag av elektronika och lättare gothpop. Kommentarer till det?

TH: Tja, alltså, vi bryr oss inte så mycket om det där med etiketter, utan försöker bara uttrycka oss genom att använda ett sound vi gillar. Varje gång vi komponerar en låt är det ett experiment. Vi smälter samman beståndsdelar från många olika stilar, men på ett naturligt sätt. Det är lite som alkemi, kan man säga.

WR: Låter spännande. En sak som i alla fall är säker är att ni har odiskutabla goth-influenser, både musikaliskt och i era texter. Varifrån får ni den mesta inspirationen? Är det huvudsakligen från andra band, och i så fall vilka, eller finns det andra källor till inspiration så som böcker eller filmer som kittlar er kreativa nerv

TH: För egen del lyssnade jag mycket på progressiv rock när jag var yngre och har även spelat den stilen i många år. Nuförtiden sitter jag också i ledningen för ett italienskt musikbolag och lyssnar därför på mycket olika slags musik. Jag har även studerat musik vid ett italienskt konservatorium, och jag tror att alla dessa intryck bidrar till min inspiration. När det gäller texterna brukar Morgan finna inspiration och idéer i dekadensens poesi.

WR: Dekadensens poesi, minsann. Låt oss gå in på ert senaste album, ”Volturna”, och se vad som influerat er på just den här plattan. Precis som fallet är med flertalet av era tidigare verk så är detta en konceptplatta. Är det bara en slump att ni brukar hamna där, eller finns det en medveten tanke bakom?

TH: Nej, det är ingen slump, vi komponerar alltid konceptplattor! Det är vårt sätt att arbeta; varje skiva är som en bok eller en film. Ungefär som med många av banden från 70-talet, du vet.

WR: Visst. Personligen tycker jag 70-talets musik är cool, så jag har inga invändningar! “Volturna” är ert andra konceptalbum där bakgrundsstoryn har ett vampyrtema. Har ni en specifik fascination inför just vampyrer, eller är det bara det att temat passar så bra in i gothkulturen rent generellt?

ML: Här spelar säkert mitt moldaviska ursprung en påtaglig roll, mycket för att mina förfäder i generationer har sysslat med esoterism, alkemi och utövandet av magi. Eftersom det är en gåva som ges vidare från generation till generation, varför skulle jag vara den första vampyr som bryter kedjan? Att utöva magi i allting jag gör faller sig tämligen naturligt för mig, men det som verkligen gör mig lycklig är vetskapen om att jag en dag kan få möjligheten att instruera min avkomma!

WR: Okeeej… Om vi dröjer oss kvar vid ”Volturna”, kan det möjligen få vissa att höja på ögonbrynen när de ser att ni valt att inkludera en cover på CHERs Bang Bang på skivan. Det framstår kanske som en smula udda för ett band med er musikaliska inriktning. Hur kommer det sig att just den låten plockades med?

ML: Helt enkelt för att det är en låt som jag och Terry verkligen älskar. Vi hade egentligen velat framföra den redan under Gothica Festival i Ungern 2006, men fick lägga ner idén då det den gången inte fanns nog med tid att repa in den.

WR: Ja, jag får säga att just Bang Bang är ett av spåren på plattan som jag personligen tycker funkar bäst, så idén var inte så tokig. En sista fråga angående ”Volturna”: Om man läser recensioner av skivan på nätet, snubblar man här och var över åsikten att verket kanske låter en aning för likt sina föregångare. Här undrar jag dels vad ni har för kommentar till det, samt också ifall ni tror att framtida släpp från MANDRAGORA SCREAM kommer att bryta ny musikalisk mark?

TH: Vanligen brukar vi inte bry oss om vad kritiker har att säga. Som jag sade tidigare så försöker vi bara hitta ett sound vi gillar, och experimentera med musiken likt alkemiska mixturer. Vi vill helst inte peka ut en bestämd riktning för skivan innan låtarna är färdigkomponerade. Det är först då vi väljer hur vi vill ”klä” vårt verk.

WR: Det låter väl sunt, kan tyckas. Nu måste jag få ta upp en annan sak jag undrar över. ”Volturna” är er femte skiva, och hemma i Italien verkar ni vara ett ganska välkänt namn. Jag får dock erkänna att jag tror ni är relativt okända här uppe i Norden. Vad tror ni det kan bero på; finns det någon skillnad i sinnelag hos nordbor och sydeuropéer som ligger till grund för detta, eller är det en enkel fråga om promotion?

ML: Jag tror faktiskt att det handlar om promotion. Vi hade en del strul med vårt första skivbolag, som på grund av kontraktsbråk inte gjorde något bra jobb för oss. Under flera år fick vi lita till enbart oss själva för PR, men nu när vi ligger under Massacre Records verkar saker och ting ha förändrats till det bättre. När det sedan gäller uppfattningen om oss från nordbor, fick vi när vi spelade i Sverige en hel del uppskattning från fansen till THE 69 EYES.

WR: Ja, berätta lite om det! Ni är ju i skrivande stund precis på sluttampen av en europaturné med just nämnda THE 69 EYES. Har ni under den turnén besökt några för er nya länder, och hur har upplevelsen varit?

TH: Att turnera Europa runt med THE 69 EYES är fantastiskt! Vi har aldrig förut turnerat så länge och i så många länder, vilket är roligt. Varje gång vi går upp på scen försöker vi vara oss själva, och kommunicera våra idéer till publiken. Vi försöker verkligen lägga all vår energi på att få folk att uppskatta showen, vilket kräver att man tror på det man gör. Om man litar på att det man gör är bra, kan folk förstå och uppskatta ens insats även om de inte gillar musiken i sig så mycket.

WR: Det är sant; ett gott hantverke brukar uppskattas oavsett. Apropå saker som uppskattas, förresten. MANDRAGORA SCREAM har precis inlett ett samarbete med klädmärket Silver Dagger. Berätta lite om varför; är det enbart för att ni verkligen gillar deras kläder, eller spelar ekonomiska aspekter in?

TH: Jag tycker att deras sortiment är riktigt snyggt. Vi gillar verkligen deras kläder, men vi får se upp med de amerikanska storlekarna – de är alldeles för stora, ha ha!

WR: …har ingen kommentar till det. Innan vi rundar av den här intervjun skulle jag vilja tacka er för att ni tagit er tid att svara på WeRocks frågor, och önska er lycka till med framtida företag. Jag skulle vilja avsluta med följande fråga: Vem är den sexigaste vampyren – Dracula eller Anne Rices Lestat?

ML: Oooh, det var en tuff fight… Jag säger Lestat! Tack även till er på WeRock!

Aeternam – Disciplines of the Unseen

Aeternam - “Disciples of the Unseen”ARTIST: Aeternam
TITEL: Disciplines of the Unseen
RELEASE: 2010
BOLAG: Metal Blade

BETYG: 5/10
SKRIBENT: Shadows

AETERNAM är ett kanadensiskt metalband som nu släpper debuten “Disciples of the Unseen”. Bandet ligger på Metal Blade och skivbolaget skriver i promoutskicken att bandets musik passar fans av bland annat BEHEMOTH och NILE. Det är alltså death metal vi pratar om, och om det är något som i någon mån skiljer AETERNAM från andra band inom genren är det bandets influenser från mellanöstern. Det kan låta lite konstigt att ett kanadensiskt band spelar döds med inslag från mellanöstern men det är väl egentligen inte konstigare än amerikanska NILEs fascination för Egypten. Dessutom har AETERNAMs sångare Ash rötter i Marocko.

“Disciples of the Unseen” är bandets debut och även om man inte har läst skivbolagets information tar det inte många sekunders lyssning för att höra likheterna med ovan nämnda BEHEMOTH och NILE. Det är kanske inte lika hårt och brutalt som NILE eller lika mörkt som BEHEMOTH. Snarare är det lite mer melodiskt och atmosfäriskt. Likheten med framförallt BEHEMOTH kan dock inte nog betonas. På skivans tio låtar växlar bandet mellan å ena sidan det finstämda och andra sidan fullt ös med blast beats. Ofta växlar det dessutom flera gånger i samma låt. Influenserna från mellanöstern är genomgående men de tar inte överhanden. Ofta märks de tydligast i inledningen eller avslutningen av låtarna. Undantaget är inledande instrumetala Ars Almadel med tydliga gregorianska inslag samt lugna akustiska Iteru som mitt i skivan erbjuder en paus från manglet.

Trots att detta är bandets debut känns skivan mogen. Produktionen på skivan gör dock tyvärr att trummorna bitvis låter ganska livlösa och programmerade. Precis som Metal Blade skriver kan AETERNAM vara något för dig om gillar NILE eller kanske framförallt BEHEMOTH. Även fans av annan death metal kan nog hitta något på “Disciplines of the Unseen” som de gillar. Problemet med skivan är den stora likheten och jämförelsen med BEHEMOTH. Tyvärr har AETERNAM ganska långt upp till de polska förebilderna, och varför lyssna på den sämre kopian när originalet släppt så många bra album? Med detta sagt är det dock inget dåligt album de släpper ifrån sig och det kommer nog att hitta sina lyssnare. Till nästa skiva kan man bara hoppas att bandet utvecklats och i större utsträckning hittar sin egen nisch.

/Shadows

 

Live: Close-Up Båten – Bullet, Entombed, Deathstars, Tribulation, Caliban & Sonic Syndicate

ARTIST: Bullet, Entombed, Deathstars, Tribulation, Caliban & Sonic Syndicate
LOKAL: Close-Up Båten
DATUM: 25-26 februari, 2010

Vad som började som en galen idé i Robban Becirovics huvud har utvecklats till ett flytande partaj i hårdrockens tecken – 2000 hårdrockare på en finlandsfärja, sju band och en helvetes massa sprit, kan det bli annat än succé?

Bullet, Close Up-båten 2010
Bullet, Foto: Robert Gustafsson

För mig personligen var det första gången jag bevistade Close-Up Båten, medresenär Manhammer hade en kryssning under bältet, och tillsammans med dennes sambo Rebecka embarkerade vi den i mina ögon rent biffiga Silja Galaxy. Det var som att se en svart flod flyta in genom terminalen för att ta skeppet i besittning. Första bandet ut var småländska BULLET, ett band jag visserligen har lyssnat en del på och i stort sett avfärdat som en dålig kopia av AC/DC på platta. Live är det inte fråga om samma sak – allt nötande på vägarna har fogat samman BULLET till en fruktansvärt underhållande ensemble. Att huvudsyftet är att underhålla både publiken och sig själva uppfyller bandet med råge och giget blir en riktigt trevlig inledning på kryssningen, som för övrigt vad vi kunde se företogs i stilen nu leker vi isbrytare. Isen låg som en istäckt tajga och skrapade mot skrovet som en illasinnad Leviathan som, om den haft chansen, mer än gärna skulle ha sänkt fartyget.

Entombed, Close Up-båten 2010
Entombed, Foto: Robert Gustafsson

CULT OF LUNA struntade vi helt enkelt i att se, då en sådan trivial sak som hungern effektivt satte stopp för detta. Ett grillspett på lamm och ytterligare några öl innanför t-tröjan senare var man helt redo för att se första riktiga mastodontbokningen på kryssningen – ENTOMBED. Som vanligt anförda av oefterliknelige L-G Petrov som i vanlig ordning totalt dominerade scenen brakar bandet på vid 23.40 med Chief Rebel Angel. Dessvärre har basisten Nico Elgstrand problem med sitt intrument inledningsvis och ibland dör basen helt sonika. L-G:s mick verkar också vara en smula söndergastad då den klipper vissa ord. När dessa problem är undanstökade då är dödslegenderna lika förkrossande bra som de brukar. Gosse vilka låtar! Left Hand Path, Like This With The Devil, Night Of The Vampire, Stranger Aeons, Demon gör att jag njuter i fulla drag av ENTOMBEDs gig. Då bandet brötar på som den juggernaut det kan förvandlas till, är energin på scen så fruktansvärt påtaglig än man nästan ryggar tillbaka – Alex Hellid verkar ibland tro att hans gitarr är en yxa som ska svingas mot en imaginär fiende i knähöjd och Olle Dahlstedt betraktar sitt trumset som en fiende. När bandet kopplar på det brutala dödsgroove som verkar finnas i ryggraden på bandet kan jag inte annat än le. En mäktig uppvisning i klassisk dödsmetall blir vad vi får oss till livs av ett band som definitivt inte har tappat gnistan.

Deathstars, Close Up-båten 2010
Deathstars, Foto: Robert Gustafsson

Ytterligare ölpåfyllnad gör att vi sitter ner när DEATHSTARS går på med Night Electric Night – som raskt tvärdör då tekniken lägger ner fullkomligt. Ett hetsigt roddande vidtar och bandet gör ett nytt försök som går betydligt bättre. DEATHSTARS germaniserade dödssynt har inte funkat för mig på platta. ”Synthetic Generation” orkade jag inte lyssna igenom ens en gång. Men jag får krypa till korset – bandet gör riktigt bra ifrån sig och även om samtliga låtar följer i stort sett samma mall står jag ändå och nickar med ganska nöjd med bandets uppvisning. Framför allt gillar jag Andreas “Whiplasher Bernadotte” Berghs riktigt mäktiga stämma och det faktum att bandet är väldigt samspelt. En riktigt bra avslutning musikaliskt på kvällen.

För en festivalbesökare van vid att krypa in i ett kallt tält ute på en åker bortom all ära och redlighet är det en smula ovant att bädda ner sig i en skön mjuk koj med riktiga sängkläder! Men gosse vad gott man sover och hur utvilad vaknar man inte, fullt redo för ytterligare en dags utsvävningar. Jag, Mats och Rebecka grundar rejält med en “all you can eat and drink”-tacobuffé i vilken det ingår hur mycket öl du vill. Att Koff inte är det godaste ölet i världen är en sak – är man på hårdrockskryssning och klockan har slagit 11 bryr man sig inte så mycket om det, haha.

Tribulation, Close Up-båten 2010Styrkta av intaget är vi fullt beredda när TRIBULATION äntrar scenen kl. 12.30 till ett intro som ger mig gåshud över hela kroppen. Bandets ”The Horror” tillhörde fjolårets riktiga uppvisningar i metal och trots att bandet är riktigt unga har de gjort sin hemläxa ordentligt – för det som väller ur högtalarna skulle kunna vara musik inspelad i Sunlight Studio anno 1991. Och det vet vi ju med oss hur bra den musiken är eller hur? Jag blir riktigt imponerad av bandets konsert som är tajt, brutal och svängig. Bandet har obefintligt mellansnack och när sista låten har klingat ut sänks ridån (japp det finns en sådan). Inget tack, vilket jag tycker är väldigt coolt av bandet. Helt klart en grupp att hålla ögonen på i framtiden.

Tyska CALIBANs spelning tillsammans med bland andra SOILWORK på Eastpak Antidote Tour 2007 visad mig att metalcorebandet nog inte skulle avfärdas med den axelryckning som många band inom genren välförtjänt ska ha – och jag blev inte besviken av gruppens spelning på båten. Blandningen mellan de riktigt brötiga partierna, de brutalaste breakdownsen du kan tänka dig denna sidan Nordsjön och de vansinnigt starka melodierna gjorde att jag bara stod och log rakt igenom bandets konsert. Den för bandet i det närmaste obligatoriska Wall of Death var inte lika massiv som den brukar vara när bandet spelar, men får ändå tummen upp av bandets growlare Andreas Dörner. CALIBAN gör en riktigt stark spelning och visar att musikaliskt är dag 2 av kryssningen hittills starkare än dagen innan.

Sonic Syndicate, Close Up-båten 2010
Sonic Syndicate, Foto: Mats Manhammar

Att DARK TRANQUILLITY ställde in och att ersättarna blev SONIC SYNDICATE framkallade inte några glada känslor hos mig. Falkenbergarnas ganska intetsägande metal är oftast för polerad och radioanpassad för att falla mig och många andra på läppen. Till bandets försvar ska jag säga att de gör en under förutsättningarna riktigt hyfsad avslutningsspelning på Close-Up Båten. Nye sångaren Nathan James Biggs stämma är bitvis riktigt njutbar, och bassisten Karin Axelsson röjer som attan under hela konserten. Att bandet kan spela och har tillräckligt med turnérutin för att kunna smälla på en rejäl show blir uppenbart för mig, men musiken förmår, precis som tidigare, inte riktigt engagera.

Sammantaget var Close-Up Båten en riktigt rolig tillställning med flera bra konserter, och vill man ha en uppiggande totalt oansvarig händelse att se fram emot under det att permafrosten smiter åt kring folk och fä i landet, då passar en metalkryssning som en hand i handske för att uppfylla det syftet.

Worship the Riff!