Between The Buried And Me – Coma Eliptic

Coma_Ecliptic_cover_art_by_Between_the_Buried_and_MeARTIST: Between The Buried And Me
TITEL: Coma Eliptic
RELEASE: 2015
BOLAG: Metal Blade

BETYG: 8/10
SKRIBENT: Martin Bensch

BETWEEN THE BURIED AND ME är ett band som har en tendens att dela upp lyssnare i kategorierna uppskattar mycket eller uppskattar inte alls. North Carolina-bandets “Coma Eliptic” lär inte ändra på detta faktum.

Med “Coma Eliptic” tar bandet i sedvanlig ordning med lyssnaren på en resa som är tematisk. Skivan handlar om en man som ligger i koma och som återupplever sina tidigare liv. Jo, pretto så det förslår, men det är ju lite det som är bandets grej. Lyssnar du bara rakt av utan att följa med i texterna tror jag att du kommer att ha svårt att följa med i den röda tråden som bandet skapar under den över en timma långa speltiden. Nöjer du dig med att endast lyssna på skivan rakt av tas du ändå med på en minst sagt vindlande, pompös och svårt eklektisk musikalisk resa.

Jag har alltid dragits mer till bandets musikaliska färdigheter än vad de faktiskt har velat berätta med sina tematiska skivor. På “Coma Eliptic” åstadkommer bandet några av sina enskilt starkaste låtar överhuvudtaget utan att fullständigt golva mig med helheten som de lyckades göra med skivorna “The Great Misdirect” och “Colors” – två skivor som jag, fortfarande, håller som de bästa bandet har tryckt ur sig.

I låtar som sköna korta nästan electronicaminnande Dim Ignition, mästerligt uppbyggda och vrålepiska King Redeem/Queen Serene som sitter ihop med skivans i mina öron bästa låt Turn On The Darkness vars tunga sväng har fått mig att njuta vid varje genomlyssning övertygar mig BETWEEN THE BURIED AND ME om att de fortfarande är ett band kapabla till stordåd.

Rent speltekniskt vet ni med er sedan innan att bandet befolkas av groteskt kompetenta musiker. Och de gillar att visa upp sina färdigheter. Som alltid imponerar Blake Richardson på trummor mest med sin otroliga mångsidighet, en mångsidighet som endast matchas av sångaren Tommy Rogers vansinniga bredd i sitt vokala uttryck. Låt vara att han growlar mindre än någonsin, men det stör mig inte alltför mycket.

Summa summarum: gillar du BETWEEN THE BURIED AND ME sedan tidigare så har du redan skivan. Är du nyfiken på pretentiös musik av ekvilibrister är “Coma Eliptic” en skiva värd att kolla in.

Borealis – Purgatory

imageARTIST: Borealis
TITEL: Purgatory
RELEASE: 2015
BOLAG: AFM Records

BETYG: 8/10
SKRIBENT: Martin Bensch

Kanadensiska BOREALIS återvänder med “Purgatory”, en skiva som var efterlängtad för min del. Jag uppskattade svårt bandets förra skiva “Fall From Grace” som bjöd på välskriven och välproducerad metal.

Det tar inte många sekunder in i öppningslåten Past The Veil så kan jag konstatera att bandet åtminstone låter lika fantastiskt som tidigare. Produktionen är väl avrundad och en ren njutning för öronen. Varje enskild medlems instrument kommer fram tydligt i mixen, vilket är bra om ni frågar mig, och Matt Marinellis sång ligger i framkant utan att dominera fullständigt.

Marinelli som sångare är ett kapitel för sig. Jag kan inte säga att han är den mest originella, eller ens en av de bästa sångare jag hört. Men hans röst har en särpräglad och sympatisk ton som gör att det är svårt att inte njuta av varenda ton han sjunger. Bandet har också det goda omdömet att skriva i tonarter som ligger i sångarens register så att det blir lite extra kräm i låtarna.

Det finns gott om låtmumma på “Purgatory” för att jag ska bli mer än tillfredsställd. Inledande duon Past The Veil och From The Ashes är så skrattretande bra att jag kapitulerar direkt. Gunget, det fina instrumenthantverket och Marinellis sång skapar fullödiga låtar. Även episkt fina Rest My Child och Purgatory är låtar i vilka BOREALIS visar att de är ett band att ta på allvar. Framför allt är de ett band där låtarna ställs i centrum på ett oerhört fint vis och där medlemmarna spelar för varandra utan att egentligen framhäva någon på bekostnad av någon annan. Väldigt befriande.

BOREALIS visar på “Purgatory” att de är ett band som är värt vår uppmärksamhet. I foran melodisk metal har jag svårt att se någon skiva som kan klå detta.

Live: BLOODBATH – Copenhell

ARTIST: BLOODBATH
LOKAL: Copenhell
DATUM: 20 juni, 2015

Ett av de mest legendariska dödsmetallbanden gästade Copenhell. BLOODBATH drog upp tvåtakts-ration och mosade ner i stort sett allt motstånd. 

BLOODBATH tillhör skaran band som jag under många år har velat se, mycket beroende att Mikael Åkerfeldt tidigare frontade bandet vars position som sångare närmast har blivit att betrakta som en vandringspokal. När bandet i slutet av 2014 släppte “Grand Morbid Funeral” med Nick Holmes (PARADISE LOST) på sång blev jag oerhört imponerad, och suget efter att se bandet kom åter i fokus.

Bandet öppnar med Let The Stillborn Come To Me och övertygar i alla fall mig om att detta kommer att bli en fantastisk upplevelse. Ljudet är brutalt köttigt, och jag formligen älskar att Martin Axerot har grävt fram den där extra bastrumman för att liksom markera att här ska det liras death metal. Nick Holmes verkar vara på spelhumör, för hans stämma levererar inte bara i de låtar som bandet tar från senaste plattan, utan även i det äldre materialet där Peter Tägtgren och Åkerfeldt var ansvariga för sången.

Bloodbath
Bloodbath, Copenhell 2015. Foto: Martin Bensch

Som bäst blir det i slutet då bandet drämmer in Unite In PainLike Fire och Mock The Cross rakt efter varandra och får mig att spontant självantända.

Jag hade högt ställda förväntningar på BLOODBATHs konsert – bandet gör varken mig eller den stora och entusiastiska publiken besvikna i annat än konsertens längd som hade kunnat vara betydligt längre.

Bloodbath 3
Bloodbath: Anders “Blakkheim” Nyström & Johan Renkse, Copenhell 2015. Foto: Martin Bensch

 

 

Worship the Riff!