Gojira – L’Enfant Sauvage

gojira2012ARTIST: Gojira
TITEL: L’Enfant Sauvage
RELEASE: 2012
BOLAG: Roadrunner

BETYG: 8/10
SKRIBENT: Amelie

Årets bästa platta så här långt? Ja, omöjlig är inte den tanken; när ”L’Enfant Sauvage” damp ner var det för mig kärlek och dyrkan vid först ögonkastet. Låtar som The Gift of Guilt, titelspåret L’Enfant Sauvage, Mouth of Kala eller inledande Explosia sitter alla som gjutna redan från första lyssningen.

Franska GOJIRA har varit aktiva sedan 1996 och gjorde sig uppmärksammade på den svenska scenen då de för några år sedan, i samband med släppet av ”The Way of all Flesh”, agerade turné-förband åt IN FLAMES. Bandet har också gjort sig känt för sitt engagemang för naturen och djurskyddet. Lite fransk eko-intellektuell touch i den melodiska metal-myllan med andra ord.

Albumet har gått varv på varv och ingen antydan finns att lystern i melodierna ska mattas av med tiden. Dock måste jag ändock, lite sorgset, konstatera att det heller inte finns mycket nytt att upptäcka på tionde – eller tjugonde – varvet… Så trots att plattan har finfina melodier, skönt sväng och lång uthållighetsfaktor kan jag inte ge allra, allra högsta betyg. För detta skulle krävas att musiken inte var fullt så rakt på hela tiden, utan även hade lite hemliga rum att avtäcka efter hand.

GOJIRAs ”L’Enfant Sauvage” är definitivt en av årets bästa skivor så här långt, men håller den även i det lite längre loppet? Det återstår att se när ytterligare tid har gått, men detta utgör ingen anledning att inte införskaffa denna lilla glimrande pärla redan idag.

/BiblioteKarin

Live: Behemoth

ARTIST: Behemoth
LOKAL: Getaway Rock Festival
DATUM: 7 juli, 2012

I Gävle spelas det metal så det står härliga till under tre dagar på Getaway Rock Festival. WeRocks utsända Martin Bensch och Kitty Rossander rapporterar från hela festivalen. 

BEHEMOTH

BEHEMOTH tillhör, som ni kanske vet, ett av mina absoluta favoritband. Polackerna har gång efter annan övertygat mig så fullkomligt både på skiva och live att de tillhör eliten inom metal. Därför var det med stor förväntan som jag stod framför Blue Stage tidigare ikväll. Ni känner väl till Nergals framgångsrika kamp mot cancer – och jag förväntade mig att publiken skulle motta honom och resten av bandet med stor acklamation.

Det gör publiken – inte så pass öronbedövande som i Göteborg under Full Of Hate-konserten dock. Nu är vi visserligen utomhus, och det finns säkert de i publiken som inte har hört bandet innan. Men jag kommer ändå på mig själv att dra paralleller till den konserten som var så oerhört imponerande i sitt genomförande att det hör till en av de bästa konserterna jag sett i år.

För riktigt så imponerande är faktiskt inte BEHEMOTH ikväll. Bandet spelar sina låtar med sedvanlig frenesi, men det känns ändå som om det saknas något. Kanske är det att jag inte riktigt är nöjd med hur Nergal och Seths gitarrer ligger i ljudbilden – jag skulle gärna ha haft upp dem några snäpp. Nu döljs de av Infernos smattrande baskaggar och Orions mullrande bas. Och det är synd.

Konserten saknar också det momentum som göteborgsgiget hade. Bandet tar ibland lite för gott om tid på sig mellan låtarna för att den rätta frenesin ska infinna sig. Låtmässigt bjuder inte konserten på några överraskningar. BEHEMOTH öppnar på sedvanligt manér med Of Fire And The Void, fortsätter med Demigod som levereras med en brutal övertygelse som jag verkligen gillar. Likadant är det med Conquer All som har fått en helt ny innebörd nu såklart, och har ett slut som, för att parafrasera WeRock-kollegan Fredrik Sandberg, inte gör ont.  Slaves Shall Serve och Decade Of Therion är ju också habila låtar – men numera känns det som om man hört dessa väldigt många gånger. Några nya låtar hade varit högst önskvärda – framför allt en annan avslutande låt än Lucifer. Kan kan i ärlighetens namn inte förlika mig med att bandet kör denna låt sist. Den är visserligen mycket bättre än covern på TURBONEGROs I Got Erection – men i alla fall jag vill ha ett riktigt rivjärn till låt som avslutar. Shemhamforash hade varit optimalt tycker jag.

BEHEMOTH gör ändå ett helt acceptabelt gig – men vet man vilka superkrafter som bandet besitter så blir det inte fullt tillfredsställande.

 

Live: Devin Townsend Project

ARTIST: Devin Townsend Project
LOKAL: Getaway Rock Festival
DATUM: 7 juli, 2012

I Gävle spelas det metal så det står härliga till under tre dagar på Getaway Rock Festival. WeRocks utsända Martin Bensch och Kitty Rossander rapporterar från hela festivalen. 

DEVIN TOWNSEND PROJECT

Devin Townsend har mod. Att gå ut och köra sina stage antics på det sätt han gör är rätt imponerande – helt plötsligt får festivalen en intellektuell ironi med glimten i ögat som inte har funnits där tidigare.

De flesta känner nog igen Devin som motorn i ett av metalhistoriens mest intressanta band STRAPPING YOUNG LAD. Det är inte så mycket av denna maskins galenskap vi får i hans nya projekt – det glimtar fram ibland – framför allt genom Devins synnerligen intressanta scenmanér med galna miner och allmänna stolpande. Det är gravt underhållande kan jag säga.

Konserten börjar med lite av en uppförsbacke – jag är inte helt övertygad efter de första låtarna att detta kommer att bli bra. Men bandet sliter och jobbar och efter ett tag börjar konserten att komma upp till riktigt bra höjder. Mest går ju det riktigt hårda materialet hem – riffen och ljudets tyngd gör att det skapas en skön kontrast till Devins beteende som bara blir mer underhållande att titta på ju längre konserten går. Publikresponsen blir också påtagligt bättre ju längre konserten varar, från de verkliga hardcorefansens röjande från start tills dess att nästan hela publiken är med och bidrar. Att folk tar chansen och gå bananas blir tydligt då killen bredvid mig helt plötsligt börjar dirigera nåt så otroligt!

I de två sista låtarna är det ren fest och jag kan konstatera att Devin Townsend Project går av scenen som segrare. Imponerande!

 

Worship the Riff!