Live: Obituary & Kvelertak

ARTIST: Obituary & Kvelertak
LOKAL: Getaway Rock Festival
DATUM: 5 juli, 2012

I ett solindränkt Gävle spelas det metal så det står härliga till under tre dagar på Getaway Rock Festival. WeRocks utsända Martin Bensch och Kitty Rossander rapporterar från hela festivalen. 

OBITUARY

Första konserten för dagen – och det kunde ju börjat sämre än med klassiska OBITUARY om jag säger så. Ljudet är det första jag tänker på. Det är rejält bra – och föredömligt högt! I min naivitet så trodde jag att det skulle gå att köra utan öronproppar, men de åker snabbt in. Jag har ett till och från förhållande till bandet med den kanske snyggaste loggan inom metal. ”Cause Of Death”, ”World Demise” och såklart mästerverket ”The End Complete” är skivor som jag har mer än ett gott öga till och förväntningarna på spelningen var högt ställda.

De infrias endast delvis, för det märks att det är den första konserten på dagen. John Tardy kommer faktiskt in på scen med en gäspning! Jetlag kanske, men karln verkar ha svårt att tända till under konserten. Sången har jag dock inget att anmärka på, och energin hos i alla fall kompet bestående av basisten Terry Butler och framför allt trummisen Donald Tardy, är synnerligen smittande. Bäst är låtar som Dying, Slow Death, Evil Ways The End Complete och publikfavoriten Slowly We Rot och i ögonblickets hetta, och trots att bandet ibland tar lite väl lång tid på sig mellan låtarna är det svårt att inte imponeras av bandet. En helt okej inledning på festivalen från ett band som emellanåt triggade igång ordentligt.

KVELERTAK

Festivalens fondvägg av dofter slår emot mig när KVELERTAK går på – svett, sollotion, matos och utspilld öl tycker jag är en fullt lämplig inramning till evighetsturnerande KVELERTAK som har nog spelat på de flesta festivalerna i Skandinavien vid det här laget. Första, och hittills enda plattan kom 2010 och nog skulle det vara kul med lite nytt material snart tycker jag. Tills dess får vi hålla till godo med material från ”Kvelertak”. Och det räcker rätt långt.

Det furiöst arbetande bandet smäcker på redan från första ton, och snart är hela sextetten fullständigt dyngsura av svett. Sångaren Erlend Hjelviks tröja ryker redan i andra låten. Åren av turnerande har satt sin prägel på bandet, vars leverans utmärks av en grym tajthet. Trots detta har det smugit sig in en viss mättnad när det kommer till att se bandet live – låtarna i all sin förträfflighet har mist den där omedelbara fräschören som musiken hade när plattan precis hade släppts. Och konstigt vore det väl annars.

Bitvis existerar dock den genialitet och spelglädje som är utmärkande för bandet – Sultans Of Satan med sitt så fruktansvärt svängiga mittparti är en klockren låt vid sidan av Ulvetid, Blodtørst och Fossegrim. Energinivån är hög genomgående och stagehanden får slita hårt när mikrofonstativ ryker i golvet mest hela tiden. Hjelvik är epicentret, och han härjar runt likt en vilde från Hardangervidda. Inget går säkert för honom – högtalarstackar klättras på och ett ihärdigt hetsande av publiken får sin kulmen när han slänger sig ut och crowdsurfar i konsertens sista låt. Och sen försvinner totalt!

KVELERTAK övertygar som festivalband med en grym spelglädje och oerhört bra publikkontakt. För att det ska kunna lyfta än mer krävs det dock lite nya låtar av, förhoppningsvis, samma kvalitet som på debuten. Annars finns det en risk att publiken snart kommer tröttna på gänget, och det vore faktiskt synd med tanke på att bandet trots dessa invändningar är riktigt underhållande att se.

Hellish Outcast – Your God Will Bleed

hellishARTIST: Hellish Outcast
TITEL: Your God Will Bleed
RELEASE: 2012
BOLAG: Transcendmusic

BETYG: 8/10
SKRIBENT: Amelie

Jefflar-i-helvete vad det drar igång i inledningen till HELLISH OUTCASTs debutplatta! Ett avgrundsvrål signerat Torbjørn ”Thebon” Schei, sångare även i KEEP OF KALESSIN, lovar oss en sjujäkla resa med bandet de närmsta 10 spåren och 45 minuterna. The View So Disgusting bjuder fortsättningsvis på omväxlande hets- och domedagstempo. Efter denna stenhårda rivstart fortsätter plattan med titellåten, och första musikvideon, Your God Will Bleed som t.o. .m är snäppet tyngre än inledningsspåret. Här är det i stort sett full speed rakt igenom. När tredje låten Djinn kör igång är jag redo att höja plattan till de högsta skyarna och nästan utlova en plats på årets bäst-tio-lista.

HELLISH OUTCAST självt har hållit på i tiotalet år men det är först med värvningen av Torbjørn Schei förra året som det blivit riktig fart på verksamheten i lägret, och debutplattan ”Your God will Bleed” släpptes i april i år. Det är inte enbart sin röst Thebon tagit med sig utan även delar av soundet från moderbandet går att återfinna i HELLISH OUTCASTs första album. Givetvis, höll jag på att säga, når bandet inte upp till samma fantastiska nivå som KEEP OF KALESSIN, ruggigt vore det nästan annars, men en mycket stark debutplatta är detta.

I mittpartiet på plattan blir det en liten aning lugnare, för att emellanåt t o m lämna tribut till det mer melodiska metalsoundet i t.ex. Muffled Screams. På det hela taget är mittpartiet det lite svagare på plattan, innan Ten Times Stronger, You Will Scream och förstasingeln Face Forced Down återställer ordningen. I avslutande Hubris får Thebon ge prov på ytterligare sidor av sina fantastisk röstresurser.

”Your God will Bleed” är en synnerligen mogen debut; högklassigt låtmaterial, skickliga musiker och en sångare av guds nåde. Även om det finns några svagare partier är albumet som helhet en ytterst smakfull anrättning med bidrag från, och flirtar mot, flera av hårdrockens tyngre genrer.

Bästa låt: jämnt skägg mellan Face Forced Down och titelspåret Your God Will Bleed.

/BiblioteKarin

Intervju: Alissa White-Gluz från The Agonist

THE AGONIST släppte i början på juni sitt tredje album ”Prisoners”, en skiva som, om man får tro sångerskan Alissa White-Gluz, var svårare att skriva än föregångsplattorna. Werock fick brevledes tag på sångerskan.

Först och främst – att lyssna på “Prisoners” är verkligen kul. Jag njuter verkligen av skivan. När man beaktar att föregångaren ”Lullabies For The Dormant Mind” fick riktigt bra recensioner, hur kände ni er när ni skulle ta tag i skrivandet inför ”Prisoners”? Nervösa, upphetsade, panikslagna?

–      Helt klart var vi nervösa och panikslagna, haha! Jag är glad för att folk verkar gilla skivan, och att den har fått fina recensioner. För mig personligen är det verkligen svårt att kolla på någonting som jag medverkar i och lyssna på detta objektivt. Så det är verkligen upp till var och en att avgöra om skivan är bra eller dålig, men det är kul att du gillar den!

Hur kom det sig att ni valde ”Prisoners” som titel för skivan?

–      Well, vi höll ju på att brainstorma kring en del tankar, och fångenskap som tema är ju någonting som är väldigt uppenbart på ”Lullabies…”, men också på den nya skivan. Och då pratar vi inte enbart om fysisk fångenskap utan om mental, känslomässig eller spirituell fångenskap. Vi hade ett gäng olika titlar av vilka vi hade bestämt oss för en del under olika perioder. Men det blev alltid att vi ändrade dessa, och till slut blev det ”Prisoners” som fastnade hårdast.

Om ni jämför låtskrivningsprocessen från ”Lullabies…” till den nya skivan – var det stor skillnad?

–      Vi körde med samma teknik stort sett – jag får musiken i stort sett färdig och så sätter jag igång att bända den hit och dit och lägga till mina sånggrejer. Det var annorlunda i den meningen att det var mycket svårare denna gången. Det var inte samma känsla av att det var skoj att skriva låtarna denna gången, men det gör å andra sidan att jag tror att skivan har potential att växa för varje lyssning då man nästan kan höra kampen i låtarna. Jag tänker lite att det är en skiva som man inte lyssnar på för samma skäl som till ”Lullabies…” men de som fattar skivan kommer nog verkligen att uppskatta den.

Ni har tagit in en andra gitarrist i Pascal. Hur kommer detta sig? Och kanske viktigare – vilka skäl hade ni till att ta in honom alls rent musikaliskt?

–      Vi har ju haft en andra gitarrist från början egentligen, men då har det alltid rört sig om att de varit turnerande musiker. De var inte med vid inspelningarna, och skrev inte låtar. Paco började också på detta sätt, men han funkade så bra i bandet att vi bestämde oss för att ha med honom som fullvärdig medlem. Han är mer av en sologitarrist än något annat, och han har en helt annorlunda stil än Danny.

Jag har läst på fler än ett ställe att du har tyckt att faktumet att du är kvinna i en mansdominerad scen har varit jobbigt. Hur ser du på detta nu, och har situationen ändrats under bandets karriär?

 

 

 

 

 

 

–      Jag tror att det var mycket värre för mig i början eftersom jag hade betydligt lägre självförtroende än nu. Då hade jag inte heller en så pass lojal fanbas som backar upp mig som jag har idag. Jag upplever inte att jag blir objektifierad lika mycket nu när jag är lite mer väletablerad. Det är fortfarande aningens svårt på grund av andra orsaker, men pratar vi om uppfattningen folk har om oss som ett band med en kvinnlig frontfigur så får vi inte lika mycket skit för detta som vissa andra band.

Textmässigt har THE AGONIST alltid varit ett band som står för starka budskap. Vilka teman utforskar ni på ”Prisoners”?

–      Jag tror att en av anledningarna till att jag har svårt att identifiera mig med vad temat är på skivan är att jag faktiskt inte planerade något genomgående tema denna gång. Jag gick mycket mer på känsla och det ledde till att en del texter upplever jag som mer ”automatiska”, medan en del är mycket mer introverta än vanligt. Det är mer på ett filosofiskt och emotionellt plan denna vända tycker jag. Självklart är det fortfarande en del sociala frågeställningar kvar i texterna, mycket beroende på att jag tänker mycket på sådant.

Ni kommer från en mycket intressant region rent musikaliskt – vilka band är det värt att hålla ögonen på tycker ni?

–      OBEY THE BRAVE, MITOSIS och UNEXPECT – de skulle vara mina topp tre.

Ni turnerade tungt med “Lullabies…”. Vad var höjdpunkterna respektive lågvattenmärkena på de olika vändorna?

–      De olika vändorna vi gjorde på ”Lullabies…” hade gemensamt att de alla var mer eller mindre fantastiska. Det var verkligen kul att komma till regioner som vi inte hade besökt tidigare.

Jag vill såklart veta när bandet planerar att besöka Europa, och framför allt Sverige.

–      Vi håller definitivt på och försöker att ta oss över till Europa, men vi måste vänta på den rätta turnén. Vi vill inte åka över förrän det känns helt rätt från vår sida. Om det händer så vill vi definitivt besöka Sverige.

Martin Bensch

 

Worship the Riff!