Live: Morbid Angel

ARTIST: Morbid Angel
LOKAL: Amager Bio, Köpenhamn
DATUM: 12 december, 2012

Det är något visst med MORBID ANGEL. Jag pratar då såklart inte om det rent förfärliga magplasket ”Illud Divinum Insanus” som renderade i en sådan mängd sågningar att bandet nog inte kan ha mått riktigt bra av det, utan att bandet fortfarande har en del superkrafter att ta fram när det gäller konserter.

David Vincent är, i brist på bättre ord, en riktig entertainer. Fylld av självförtroende och jävlar anamma leder han bandet på ett sätt som är oerhört fint att se. Jag tänker då främst på hans scenmanér som skiljer sig ganska mycket åt från hur death metal-frontmän brukar agera på scen – det knixas och stolpas fram på ett helt eget sätt. Och det både låter och ser svinbra ut. Manglet som matas fram från Amager Bios scen är faktiskt riktigt kul att se och höra på. Setlistemässigt är det inga förändringar från giget på Copenhell för två år sedan.

Det hade kunnat vara prick hur tråkigt som helst. Om det inte hade varit för att trummisen Tim Yeung trampar sönder en av sina bastrumpedaler i Rapture. Han går till och med fram till micken och säger att pedalen har gått sönder och att han måste låna en pedal av NILEs George Kollias för att kunna fortsätta giget. Och det verkar vara precis det bandet behöver, för när väl den nya pedalen är dit-riggad är det som om incidenten har satt en blåslampa i häcken på hela bandet. Maze Of Torment fullständigt vräks ut över publiken som är nog så villig att hjälpa bandet upp ur svackan. Det är magiskt bra. Att bandet sedan kör tre låtar från ”Illud…” i följd spelar liksom ingen roll i sammanhanget eftersom de avslutande låtarna Angel of Disease, Chapel of Ghouls, Dawn of the Angry, Where the Slime Live, och God of Emptiness fullständigt blåser bort all tävlan denna kväll. Och då ska man ändå betänka att de andra banden denna kväll heter NILE och KREATOR.

Jag har sällan upplevt en liknande upphämtning överhuvudtaget faktiskt, och sammantaget levererar MORBID ANGEL ett gig som imponerar något rent makalöst. Då är jag fullt beredd att köpa att det inte är några förändringar i setlistan. MORBID ANGEL visade ikväll att de fortfarande är ett band att räkna med i allra högsta grad.

 

Dark Confessions – Insanity

darkconfessionsARTIST: Dark Confessions
TITEL: Insanity
RELEASE: 2012
BOLAG: Art Gates Records

BETYG: 5/10
SKRIBENT: Amelie

Mina tidigare erfarenhet av spansk metal är inte så stora, och tyvärr inte heller särskilt positiva ska sägas. Jag recenserade 2007 ett power metal-band vid namn DARKSUN, som jag inte hört något om varken förr eller senare måste erkännas. Sedan är det inte mycket mer. Så fick jag nys om death-/thrashbandet NOCTEM, recenserat här på WeRock av Robert, och jag gillade verkligen det jag hörde. Så när samma bolag, Art Gates Records, sände en promo av albumdebuterande brutal death metal-bandet DARK CONFESSIONS kändes det rätt lockande.

DARK CONFESSIONS startade sin bana 2007 i Murcia, och det har alltså tagit några år innan första albumet på ett skivbolag släpps, man gav ut en självproducerad platta förra året. Traditionell death metal med inslag av metal core bjuds, relativt melodiskt ändå utan att någonsin bli mjukt. Ganska brutalt faktiskt, med en “plattan i botten”-mentalitet albumet igenom, det blir inte många andrum där.

Musikernas insats är överlag mycket bra, gitarristerna Angel och Cremades, basisten Palazon och trummisen Alcolea kan sina saker. Sången, signerad Enrique Balsalobre, växlar mellan dödsdjupt growl och metal core-skrik, och i sina bästa stunder för vokalisten mina tankar till CONVERGEs Jacob Bannon. Överlag kan vokalinsatsen gott fördragas, utom i de fall där rösten övergår i s.k. “pig squeal”, t.ex. i avslutande Bloodshed, där det skär i mina öron. Det låter helt enkelt hemskt, men det är egentligen inte Balsalobres fel, det är så “pig squeal” ska låta bara, och det är inte bra.

Produktionen är inte heller något att klaga på. Ingen gör egentligen något fel här, men ändå är det något som gör att plattan inte lyfter. Och det är framför allt låtmaterialet som inte håller för ett helt album. Det saknas variation och dynamik inom och mellan låtarna. De försök som görs att lätta upp tyngden och att variera ljudbilden – skivans intro, mellanspelet i The Voice Of The Apocalypse, regn och tickande klocka i inledningen av Prelude to Tragedy osv. – känns som bara just försök att lätta upp och variera, men lyckas inte bli integrerade delar av albumet. Som därmed helt enkelt blir lite tråkig i längden.

/BiblioteKarin

Worship the Riff!