Alla inlägg av Robert Gustafsson

Hot or not? – Juni 2026

Att få utbyta tips och tankar kring ny musik är alltid ett sant nöje för musiknördar. Därför kör vi på WeRock varje månad en spaningsrunda bland nysläppt material, och plockar några potentiella russin ur kakan.

Dock är det ju inte givet att alla alltid är överens om vad som är bra, så frågan som måste ställas är uppenbar: Briljant eller stenkol? Svängigt som satan eller guuud så tråkigt?  Smält stål eller ljummen folköl? Helt enkelt… HOT OR NOT?

LÅT: The Crawlers
ARTIST: Sigun
VALD AV: Amelie

Martin: Melodöds med en vilja att vara pampig, nästan symfonisk. Det funkar faktiskt riktigt fint, även om det skaver lite med att det inte är en äkta orkester vi hör. Effektivt och läckert trumspel med snygga växlingar mellan två-takt och halvtakt höjer detta ytterligare. Varmt!
Robert: Märklig låt, detta. Melodöds av rätt basalt snitt i grunden, men ovanpå och i förgrunden tillåts en keyboard lägga slingor och detaljer på ett sätt som mäktar med att vara lika delar irriterande och behållningen av allt. Jag vete fan om det är kallt eller varmt – men det som stannar kvar och fäster i ett brusigt musikutbud är just den där… jävla… slingan…
Fredrik S: Pompös och bitvis Mello-sliskig symfonisk döds med orkestrala inslag. Inte alls helt oävet, det taktfasta drivet får foten att stampa takten lite så där halvt omedvetet/ofrivilligt. Men med undantag för de få, korta tvåtakts-partierna och det genuint mäktiga break-riffet efter 03:45 känns detta lite väl pretentiöst och insmickrande. Så stannar någonstans där vid fingervarmt för mig.

LÅT: Cultures Of Violence
ARTIST: Mire
VALD AV: Fredrik S

Robert: Vibbar av storband som Gojira och Mastodon flimrar förbi i denna dänga från jänkarnas tredje platta. Tyvärr tycker jag att det stannar vid just glimtar av något större, och trots att det är rätt trivsamt så infinner sig inte det där riktiga suget av att få mer av Mire. Ska vi säga ljummet?
Amelie: En låt att nicka med i och en refräng som är ganska klistrig. Helt okej på alla vis men här finns inget som sprakar till. Något saknas för att tända lågan. Ljummet, ändå åt det lite varmare hållet.
Martin: Klart acceptabelt för stunden skulle jag säga, även om det lite väl mycket följer en föreskriven mall som jag inte uppskattar till att börja med. Produktionen är klanderfri och väl lämpad för låten. Det bränner till stundtals, framför allt vid treminutersstrecket, men jag tror inte att det blir nåt mer lyssnat på Mire för min del. Ljummet.

LÅT: Rituals In Thar’amath
ARTIST: Ninth Realm
VALD AV: Martin

Robert: Bäst i omgången, och det med marginal. Den här replokalen ligger förmodligen granne med kaoz, och det känns lite som det håller på att skeva ur lite då och då – fast på ett bra sätt. Jag gillar skarpt trumspelet och hur det är mixat, det känns opolerat på ett mycket passande vis. Hett!
Amelie: Inte illa nånstans. En låt som kan väcka upp motsträviga livsandar och hålla dem levande på övertid. Detta går inte att inte gilla men är kanske inget att direkt sätta guldram kring ändå. God temperatur utan att det riktigt vill bränna till. Varmt+.
Fredrik S: Ledigt omgångens bästa spår, av de jag är satt att ha åsikter om. Kaosigt, skitigt, rått, och tämligen oproducerat. Detta är dock en omständighet som passar denna attityd-stinna häxblandning av old school-döds, thrash, punk och black metal alldeles utmärkt. More is more – detta är hett!

LÅT: Infinite Illumination
ARTIST: Spirit Adrift
VALD AV: Robert

Martin: Tio år efter debuten ”Chained To Oblivion” är det dags att säga hejdå till Spirit Adrift, vilket känns en smula vemodigt. Har jag gillat allt bandet gjort? Nä, men väldigt mycket. Och jag gillar även detta. En underbar blandning mellan ljuvliga melodier, sväng, tyngd och en djup innerlighet – det är bra som fan. Hett!
Amelie: Älskar introt med akustisk gitarr. Visst bidrar det till att låten sträcker sig över en tidsrymd av nästan åtta minuter. Kan kännas väl utsträckt ibland men som inledande spår på albumet Infinite Illumination känns titellåtens längd väldigt rimlig. Låten avslutas föredömligt. Den stoner/ doom bandet levererar är oftast inte mitt förstahandsval men detta är riktigt varmt.
Fredrik S: Välproducerad på gränsen till vattenkammad ljudbild. En i många stycken ganska trevlig historia, även om åtta minuter är minst två fler än vi behöver. Den avslutande minutens riff är galet snyggt, men som helhet blir låtens mellantempo lite enahanda. Kompetent, men ändå inte särskilt engagerande, blir mitt omdöme.

Hot or not? – Maj 2026

Att få utbyta tips och tankar kring ny musik är alltid ett sant nöje för musiknördar. Därför kör vi på WeRock varje månad en spaningsrunda bland nysläppt material, och plockar några potentiella russin ur kakan.

Dock är det ju inte givet att alla alltid är överens om vad som är bra, så frågan som måste ställas är uppenbar: Briljant eller stenkol? Svängigt som satan eller guuud så tråkigt?  Smält stål eller ljummen folköl? Helt enkelt… HOT OR NOT?

LÅT: The Clash Of Forces
ARTIST: Emptiness
VALD AV: Amelie

Martin: Fint skavig och djupt murken dödsig doom. Dubbeltrampet i versen gillar jag skarpt! Sången är rutten på det rätta sättet, och ljudbilden är illasinnad och passar låten väl. Jag blir ganska sugen på att gräva vidare i detta, men helt hundra är inte den här dängan. Ljummen.
Robert: Ganska fin dödsdoom, detta – och föredömligt kort låt för genren. Sure, det får kanske inte blodet att rusa men visst höjs pulsen en del. Varmt!
Fredrik S: Luddig produktion, tämligen jämntjock intensitet, grötig och föga urskiljbar sång, ingen riktig hook. Någonstans under all glädjedödande gyttja finns det blinkningar till akter som Morbid Angel och Cathedral, och det är inte helt oävet. Men temperaturen når likafullt alls inte upp till önskad värme.

LÅT: Revana
ARTIST: Black Spikes
VALD AV: Fredrik S

Amelie: Jag gillar detta. Det må vara igenkännbart och o-unikt men framför allt vokalist-insatsen höjer detta över en mängd annat i genren. Lätt japanskt i tonen. Till skillnad från Martin (nedan) skulle jag boka in bandet som ”gärna, om tid finnes” på festivalen utifrån detta stycke 😊. Det känns fint att nicka med i melodin och det bestående intrycket blir genuint varmt.
Martin: Det ska mycket till för att jag ska gå igång på metalcore, och detta är inte en låt som gör att jag blir så värst sugen på att kolla upp mer av Black Spikes. Låter mest som ett utfyllnadsband som man antingen kan dricka öl till, eller missa på valfri festival. Kallt.
Robert: De anspelar på sin nationalitet, litauiska Black Spikes, och håller sig till modersmålet. Det är ett kul grepp. Tyvärr är musiken ganska basic metalcore, och följer standardmallen. Det kyler ner…

LÅT: Die Ahren Gleich als mit dem Huf
ARTIST: Horn
VALD AV: Martin

Robert: Ah! Black metal modell ”det här har gjorts förut men det är okej ändå”! Horn rör sig i samma fåra som polska Mgla och sina landsmän i Groza – eller för den delen mer sentida Kanonenfieber – och det är ju verkligen inget fel med det. Tremolo, sväng, feeling. Ja tack – värmen stiger helt klart!
Amelie: Utan att vara exceptionellt klickar detta i de rätta boxarna för melodisk svartmetall i historisk/mytologisk tung anda. Och även om google-översättningen av titeln konfunderar; ”öronen är desamma som med hoven” flyter sången väl. Trivsamt med god värme men ingen direkt risk för brännskada.
Fredrik S: Bitvis stämningsfullt, och produktionen känns ganska rätt för stilen.  Första minuterna känner jag att det går liiite för mycket på tomgång, men sen efter ungefär två och en halv minut rasslar det till med lite mer intensitet och råare svärta, vilket är precis vad anrättningen behöver. I slutänden är det ändå inte riktigt ångestladdat eller vackert för att nå kokpunkten, men ändå ganska ledigt det starkaste av de tre bidrag jag tycker till om denna runda. Gott så!

LÅT: One On One
ARTIST: Europe
VALD AV: Robert

Fredrik S: Ja, det här var ju en smula frustrerande… Låten är egentligen rätt bra, det finns en snygg melodi i refrängen och ett rätt trivsamt riffande i stora delar av låten, så det skulle kunna vara en rätt slagkraftig dänga, detta. Men produktionen känns lite… tam? Jag får intrycket av att framförandet sker med 85% av fullt engagemang, där det saknas  lite tryck i framför allt sången, men även lite i gitarrer och trummor i refrängen. Med lite mer tryck hade detta varit genuint bra, nu blir det mest en lite urvattnad kopia av vad låten borde ha varit.
Amelie: Jag har aldrig varit helt frälst av Europe, även om man naturligtvis med nöje kunnat gasta med i de där största hitsen vid några glada tillfällen. Detta stycke påverkar mig mycket lite. Är det filmmusik med tanke på introt? – som för övrigt känns konstigt påhängt på resten av låten. Ganska såsigt, trist och kylslaget.
Martin: Inte  helt tokigt detta. Först tänkte jag att låten inte alls var min kopp te, och då gillar jag verkligen Europe. Refrängen, i den mån man kan kalla den det, är den svagaste bandet gjort på bra länge. Att Tempest sjunger den slarvigt som ett ord sänker intrycket av denne annars så grannlaga sångare. Musikaliskt svänger detta riktigt fint. Bra trumspel, och gitarrspelet är ju guld som vanligt. Jag älskar att basen kommer fram så bra. Inte det bästa Europe gjort på långa vägar, men varmt är det i alla fall.

Kreator – Krushers Of The World

ARTIST: Kreator
TITEL: Krushers OF The World
RELEASE: 2026
BOLAG: Nuclear Blast Records

BETYG: 8/10
SKRIBENT: Robert Gustafsson

Tysklands starkaste thrash metalakt Kreator släpper sitt 16:e album sedan debuten -85, och vare sig omslag, anslag eller innehåll överraskar precis ingen alls.
Som sig bör.
Det här bandet tar man sig inte an för att få sitt lystmäte i konstnärliga progressiva och nyskapande utflykter – hit söker man sig om man vill ha ett knippe anthems som det går att skråla allsång till. Bangers. Gärna med ett extra lyft om de skulle framföras live med eldslågor på scen och konfetti i luften medan hela publiken vevar nävar och mår allmänt gött. Och just det är vad man får på ”Krushers Of The World”, inlindat i en produktion som känns påkostad. Lyx-thrash, skulle vi kunna säga.

Bandets starke man Mille Petrozza har som vanligt sina begränsningar som vokalist, men vet (också som vanligt) att bygga runt dem, och skriva riff kan det här gänget onekligen fortfarande. Skivan är proppfull av dem, men ska man plocka ut ett så lyssnar du på breaket som kommer strax efter 2 minuter av låten Barbarian – det är publikfrieri utan att skämmas… och man sväljer betet varje gång låten rullar.  Sami Yli-Sinriö (gitarr), Ventor (trummor) och Frédéric Lecrercq (bas) sitter ihop på ett snyggt och okomplicerat sätt.

10 låtar, från inledande Seven Serpents till avslutande och fina allsångslockande Loyal To The Grave får man, utan att något av  spåren faller ur ramen.  Tränenpalast (som hämtat sitt namn från Tårarnas Palats som var placerat vid övergång mellan Öst- och Västberlin på den tiden muren fanns) gästas av Britta Görtz (från Hiraes), och det bidrar med tillräcklig variation för att man ska hålla intresset uppe över skivans totala löptid, strax under 45 minuter… dvs precis som väntat. Och som man vill ha sitt Kreator. Vill man veta mer och ha djupare kunskap rekommenderas avsnittet där Mille Petrozza gästar Fredrik Strage och berättar om allt från hur grabbarna i Mayhem fick in honom på att digga Kate Bush (just det kids, samma Kate Bush som med låten Running Up That Hill  räddar biffen i populära Stranger Things…) till hur han första gången fick turnera i USA tillsammans med Voivod. Vill man inte veta mer behöver man ju inte det, det är det fina med Kreator. Då kan man bara dra på volymen och headbanga lite…