Kategoriarkiv: Skivor

The Night Flight Orchestra – Skyline Whispers

The Night Flight Orchestra - Skyline WhispersARTIST: The Night Flight Orchestra
TITEL:  Skyline Whispers
RELEASE: 2015
BOLAG: Coroner Records

BETYG: 8/10
SKRIBENT: Martin Bensch

Skiva nummer 2 från THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA är precis lika kul och svänger lika fint som den fantastiska debuten ”Internal Affairs” från 2012.

Uppskattade ni den skivan så är sannolikheten stor för att ni gillar även denna. Om möjligt är ”Skyline Whispers” än mer lekfull än debuten, och det är en bra sak. THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA är, och ska vara, en ventil för medlemmarna att bara slappna av och ha roligt. Det finns tillräckligt med rutin och jävlarannama i det här gänget för att musiken ändå ska bli så bra att den inte kan uppfattas som slätstruken.

I vanlig ordning sjunger Björn Strid trasorna av de flesta, riffen från David Andersson svänger precis lika syndigt härligt som tidigare och kompet från Sharlee D’Angelo och Jonas Källsbäck är stabilt och har rätt lutning. Kryddan är Richard Larsson på keyboards.

Bäst är bandet i låtar som inledande trion Sail On, Living For The Nighttime och Stiletto samt absolut bästa låten på skivan, Lady Jade som skämmer bort trumhinnorna med ett satans sväng.

Har ni inte kollat in skivan än så har ni en fin stund framför er. Ett givet soundtrack till resten av sommaren!

Sideburn – Evil or Divine

Sideburn - Evil or DivineARTIST: Sideburn
TITEL: Evil or Divine
RELEASE: 2015
BOLAG: Metalville

BETYG: 7/10
SKRIBENT: Martin Bensch

Stockholmska SIDEBURN har varit igång ett tag – sedan 2002 har bandet kavlat ut musik i den tyngre och svängigare skolan – men det var först med senaste släppet ”Evil or Divine” som jag har fått upp ögonen för bandet. Ni som känner mig lite vet att jag tidigare inte gick igång på musik av den långsammare typen, men att detta har börjat att ändras.

Tacksamt nog så hjälper mig SIDEBURN på traven då musiken till stora delar på skivan är riktigt bra. Inledande Masters And Slaves har ett fullständigt ljuvligt sväng och god tyngd. Trummisen Fredrik Broqvist spelar med exakt rätt typ av släpighet för att jag ska tända på alla cylindrar. Vill ni ha ytterligare bevis på detta ska ni kolla in When Darkness Calls lite extra.

Genomgående får jag intrycket att SIDEBURN vet vad de sysslar med. De har modet att bygga upp låtarna utan att stressa och vågar lita på att riffen är tillräckligt bra, vilket de är. Produktionen är matig och helt rätt för låtarna, och i Dimitri Keiski har bandet en sångare med en fin pipa.

”Evil or Divine” är en bra skiva som är värd er uppmärksamhet om tung och svängig musik brukar falla er på läppen. Att SIDEBURN lyckas övertyga en fartdåre som undertecknad bör tas som ett gott betyg.

Symphony X – Underworld

SymphonyARTIST: Symphony X
TITEL: Underworld
RELEASE: 2015
BOLAG: Nuclear Blast

BETYG: 8/10
SKRIBENT: Martin Bensch

Nytt album från en av de mest stringenta grupperna på planeten, SYMPHONY X. Det brukar oftast bli ett betyg i de övre graderna när det gäller bandet från New Jersey, och alltid en rad väldigt njutbara solon från Michael Romeo.

På ”Underworld” fortsätter bandet att visa upp den fina form som de skämt bort oss med sedan, ja egentligen hela karriären. Här finns några låtar som inte riktigt når upp till de rent galna nivåer som skivan ligger på i övrigt. Jag tänker då framför allt på Kiss Of Fire och Charon som trots denna radanmärkning ändå ligger på en bra verkshöjd.

Bäst är bandet i tunga och episka Underworld som bjuder på helt ljuvligt riffande och alldeles ypperligt sväng, In My Darkest Hour som har en ljuvlig refräng, pigga Run With The Devil, vackra och sorgsna Swan Song och avslutande stänkaren Legend.

Genomgående tänker jag på hur skrattretande bra allt låter. Det är helt fantastiskt att på skiva efter skiva från SYMPHONY X blir bortskämd med gediget hantverk. Samtliga musiker vet vad de sysslar med och trots att de ges tillräckligt med att få briljera på egen hand så spelas det för låtarna på ett bra sätt. Det är klart att Romeo får lite extra plats – men det gör inget så karln återigen visar att han inte bara är en gudabenådad gitarrist, utan också en begåvad låtskrivare.

”Underworld” är ett album som ni bör kolla in om ni vill ha musik med bra verkshöjd och gitarrsolon utöver det vanliga.