Etikettarkiv: 8/10

Nestor – Kids In A Ghost Town

ARTIST: NESTOR
TITEL: ”Kids In A Ghost Town”
RELEASE: 2021
BOLAG: Nestor Prestor Music Group

BETYG: 8/10
SKRIBENT: Robert Gustafsson

Ah! Det ljuva 80-talet, när den melodiska hårdrocken hade sina glansdagar och band som KISS, TWISTED SISTER, VAN HALEN och EUROPE skördade framgångar på listorna och lade grunden för en hel generation rockare. Spandex, burrigt hår och teater med påkostade videor framstår genom nostalgins glasögon som charmig och fläckfri. Det är inte konstigt att NESTOR ville spela sån musik när de startade bandet hemma i Falköping – vem ville inte bli rockstjärna av sånt snitt?  Det ville sig inte på bred front då, 1989, men med sin egen remake och andra våg så känns det som om man slår. Flertalet singelspår har fått stort genomslag och bandet har fått chansen att hålla låda på bland annat Bandit Rock och spelningar.

Och det är välförtjänt, för det är med kärlek och spelglädje NESTOR tar sig an sin egen pånyttfödelse. Själva beskriver man sitt uppdrag med orden ”To restore the power of rock. To protect the legacy and re-invent the iconography of rock. To be fresh. To play as fast and loud as we can.” Det summerar på ett fint sätt vad man får på ”Kids In A Ghost Town”, och låtar som On The Run, Perfect 10 (Eyes Like Demi Moore), Firesign, 1989 eller titelspåret Kids In A Ghost Town är rent guld om man gillar den här sortens musik. Som lite grädde på moset får man en fin duett med Samantha Fox (!) i form av Tomorrow, samt en repris av  STRAIGHT FRANKs vackra It Ain’t Me.

Tobias Gustavssons röst är central för NESTORS sound, med fin spännvidd och känsla. Samspelet med Jonny Wemmenstedts gitarrspel är härligt att höra, och bandet som helhet är ett fint kamratskap med Marcus Åblad (bas), Martin Frejinger (keyboard) och Mattias Carlsson (trummor).  Läs gärna Rocknytts fina och långa intervju så får du en fin känsla för varför NESTOR låter som de gör. Kärlek och spelglädje!

Grand Cadaver – Into To The Maw Of Death

ARTIST: GRAND CADAVER
TITEL: ”Into The Maw Of Death”
RELEASE: 2021
BOLAG: Majestic Mountain Records

BETYG: 8/10
SKRIBENT: Robert Gustafsson

10 sekunder. Mer behöver du inte av öppningsspåret Disanimated för att veta vad som serveras av GRAND CADAVER och om du kommer att gilla det. Det är utan krusiduller och rakt på sak: old school döds som inte drar sig för att återanvända gamla beprövade knep för att få det att svänga. ”Into The Maw Of Death” är bandets fullängsdebut (köp det fysiska exemplaret så får du EP’n ”Madness Comes” som extraspår!), men det är inga duvungar som befolkar det här bandet:

  • Michael Stanne (normalt i DARK TRANQUILLITY) hanterar growlandet, och det på ett sätt som är betydligt mer smutsigt och grovt än du kanske är van att höra honom på senare år
  • Alex Stjernfeldt (som huserat i THE MOTH GATHERER) och Stefan Lagergren (med ett förflutet i bland annat TIAMAT) lägger bisvärmsriff som minner om DISMEMBERs glansdagar.
  • Daniel Liljekvist smiskade skinn i KATATONIA en gång i tiden, här hanterar han trummor i ett fint samspel med blytung bas från Christian Jansson (PAGANDOM).

Du lär säkert läsa ordet ”supergrupp” om dem här och där med andra ord, men känslan om man lyssnar på den här plattan är snarast att det är ett knippe snubbar som samlats och gör något de tycker om… vilket råkat resultera i klassisk svensk döds! Låtar som Grim Eternal, World Mauoseleum, Manifest Insanity och Cold Dead Light är underbart ruttna och snärtiga låtar som kittlar nostalginerven utan att vara klyschiga. Ge den här skivan 10 sekunder så vet du om du ska kolla mer eller inte!

Hate – Rugia

ARTIST: HATE
TITEL: ”Rugia”
RELEASE: 2021
BOLAG:  Metal Blade Records

BETYG: 8/10
SKRIBENT: Robert Gustafsson

Visst, det var SLAYER som ylade ”I deny, defy, and spread a little hate, worldwide!” i sin dänga Hate Worldwide, men det borde vara allmän samling runt det slagordet – och det borde syfta till polska HATE och inget annat. De här veteranerna är nämligen sorgligt underskattade och förbisedda. Ber man någon hyggligt insatt extremmetallsupporter räkna upp ett knippe dunderband från just Polen lär man troligen få höra akter som BEHEMOTH, VADER, DECAPITATED, BATUSHKA eller Mgła innan just HATE omnämns, och det är bra synd. Den här kvartetten har nämligen såväl äkthet som rutin och förmåga att snickra låtar av allra yppersta rang.

”Rugia” är bandets 12:e fullängdare och avviker i sin formula inte en millimeter från det bandet står för: svärtad döds med ett jäkla driv. Lyriken är mörk, ockult och elak som sig bör och gitarrspelet är löjligt snyggt. Det ges föga pardon när Domin och Adam The First Sinner (även sång) filar sträng för glatta livet! På strax under 36 minuter skapar de tillsammans med Nar-Sil (trummor) och Tiermes (bas) en atmosfär och självförsörjande tornado som man inte gärna vill ska ta slut.

Låtar som The Wolf Queen , Awakening The Gods Within, Resurgeance, Velesian Guard eller Exiles Of Pantheon visar med tydlighet att HATE är minst lika bra 2021 som förr, och att vi verkligen borde sprida ordet om HATE. Det här är trve och snyggt producerad musik som smiskar allt motstånd.