Wormed – Omegon

ARTIST: Wormed
TITEL: Omegon
RELEASE: 5/7 2024
BOLAG: Season Of Mist

BETYG: 9/10
SKRIBENT: Martin Bensch

Det har gått hela åtta år sedan spanska WORMED gav oss “Krighsu”, en skiva som jag, kanske helt förväntat, höjde till skyarna.

När jag skriver gav oss så får man kanske intrycket att det var en present, vilket ju är en sanning med modifikation. Gillar man den typ av tekniskt brutal death metal som bandet har lirat sedan starten, så är ändå bandets skivor rejäla utmaningar. Jag vågar knappt tänka på vad någon som inte uppskattar dylik musik känner när bandet bjuder upp till yster ringdans.

Det hinner passera mycket vatten under broarna på åtta år. Så även i WORMEDs värld. Såklart har bandet en ny trummis – jag misstänker att det, dessvärre,  har med att den makalöse batterist som spelade på “Krigshu” inte är i livet längre. Guillamo Calero var en fantastisk trummis vars spel höjde den skivan till stratosfären. Stora skor att fylla för Gabriel Valcázar, ja, men han gör det med bravur.

Vad som inte har ändrats så mycket är bandets musik. Vissa nyanser har smugit sig in, till det bättre, men annars är “Omegon” en minst lika vindlande och brutalt förvirrande skiva som föregångaren. Detta är en skiva som det knappt går att logiskt lyssna på, den nästan tvingar lyssnaren att bara sjunka in i och känna mer än tänka på traditionella musikaliska faktorer som vilken taktart bandet spelar i, ackordsanalys eller ens låtuppbyggnad. Förresten, skriv upp att inte ens försöka hänga med i den vokala insatsen av Phlegeton – det är lika omöjligt med texthäftet framför sig som vanligt.

Med tanke på hur påfrestande det är att lyssna på “Omegon” är det ens lönt? Ja, det skulle jag med emfas hävda. Sådana här skivor behövs för att påminna oss om att det är oerhört viktigt att ibland bara släppa taget och bara försänkas i känslor utan rationalitet. WORMED är världsmästare på att förse oss med soundtrack till dylika övningar.

Nyktophobia – To The Stars

ARTIST: Nyktophobia
TITEL: To The Stars
RELEASE: 5/7 2024
BOLAG: Apostasy Records

BETYG: 8/10
SKRIBENT: Martin Bensch

Melodisk old school- döds; många är kallade, få är utvalda. Ja, ni känner till hur landet ligger. Att uppskatta den här typen av metal var, i alla fall under en period när genren var mättad av mediokra och usla band, som att gräva efter guld i slagghögar.

Men det var då, och även om genren är överfylld fortfarande så finns det numera gott om band som inte bara lyckas hålla liv i den, men också få känslan av vitalitet att pulsera.

Tyska NYKTOPHOBIA har – om vi ska tro Metal Archives recensenter – lyckats bra med detta sedan debuten “Fallen Empire” från 2017. För min del är ganska färska “To The Stars” mitt första möte med bandet. Och jag gillar, som ni förstår av betyget, det jag hör.

Ändå var inte detta kärlek vid första ögonkastet. Jag har återkommit till skivan oregelbundet sedan den släpptes, och som med så många sådana här skivor kändes en hel del kanske lite för hemtamt? Men jag fortsatte att lyssna, och det var klokt för det händer en hel del på den här skivan som gör att den tar lite mer tid att sjunka in i än your average melodic death metal record.

Här finns låtar som sticker ut direkt vid första lyssningen. Magiska Progenitor öppnar med naturljud och sparsamt pianospel – jag uppskattar bägge delarna –  innan bandet börjar mata på å det grövsta. Titellåten är också en dänga av rang som tydligt visar på det mäktiga sväng som bandet är kapabelt till.  Att här finns en episkt svindlande tonträff gör att det är svårt att inte låta sig svepas med. Gillar man blastbeats och ihärdigt spel på baskaggarna så kommer man verkligen gilla det som trummisen Michiel van der Plicht gör inte bara i denna låt, utan på resten av skivan. Det som jag också gillar med skivan är att NYKTOPHOBIA vet hur man skriver till synes enkla men ack så effektiva gitarrslingor. Det strösslas med dessa på hela skivan att jag tappar räkningen på hur många gånger som jag har slutit ögonen i total njutning över Michael Tybussek och Phillip Reuters spel.

“To The Stars” är en skiva som det är oerhört trevligt att återkomma till – jag upptäcker saker och detaljer efter en förfärlig mängd lyssningar – och det är svårt att inte uppskatta den höga och jämna kvaliteten på låtarna. Gillar man melodisk dödsmetall är detta man bör kolla in om man inte redan gjort det.

Hot or not? – Juli 2024

Att få utbyta tips och tankar kring ny musik är alltid ett sant nöje för musiknördar. Därför kör vi på WeRock varje månad en spaningsrunda bland nysläppt material, och plockar några potentiella russin ur kakan.

Dock är det ju inte givet att alla alltid är överens om vad som är bra, så frågan som måste ställas är uppenbar: Briljant eller stenkol? Svängigt som satan eller guuud så tråkigt?  Smält stål eller ljummen folköl? Helt enkelt… HOT OR NOT?

LÅT: Hin Helga Kvöl
ARTIST: Sólstafir
VALD AV: Amelie

Martin: Älskar produktionen! Härligt organisk och ja, jordig. Desperationen är påtaglig, men kanske lite tillbakadragen än hur det brukar låta om islänningarna? Men det är mer pang på rödbetan än vanligt. Stämningen finns här, men detta är en ruggigt effektiv låt – omgångens starkaste – som gör att jag längtar efter att höra mer. Hett!
Robert: DRA MIG BAKLÄNGES! Det här trodde jag inte, islänningarna i SÓLSTAFIR har i mitt tycke varit på nedåtgående trend sedan “Svartir Sandar” (2011) utmärkta “Ótta” (2014) och försvunnit ut i en meningslös gegga – och så kommer detta och väler saker över ända!? Ruskigt stark låt, komplett med SLAYER-ripp off i sticket i mitten – något man aldrig trodde man skulle skriva om detta band – så är det bara att kapitulera. Hetare än lava!
Fredrik: Bra växelverkan mellan stämningsfullt lugn och vilt svingande mangel, och sen en sånginsats ovanpå det som osar av rå desperation och trasiga själar. Som en ångvält av ångest i trehundra kilometer i timmen. Ursäkta franskan, men detta är genuint överjävligt bra! Ledigt omgångens starkaste nummer, detta.

LÅT: The Flood
ARTIST: In Hearts Wake
VALD AV: Fredrik

Amelie: På rätt humör och rätt tid på dygnet kan jag gilla det här upptäcker jag. Men efter ett antal lyssningar flyter låten ihop till en slät massa med ett rätt trist talat inslag mitt i. Svalt.
Martin: Innehåller allt som en metalcore-låt ska. Gillar man genren så kommer man äta detta med sked. För min del skaver det fel, för det blir attans så tryggt och, ja, tråkigt. Kallt.
Robert: Detta är inte dåligt. Allt du vill ha av nu-metal/metal core, och skönt ilsket. Det är bara det att… i denna omgångs sällskap står det sig lite slätt. Ljummet?

LÅT: Kerernas Törst
ARTIST: Vanhelgd
VALD AV: Martin

Robert: VANHELGD är bland det finaste vi har i svensk nutida dödsmetall, och därtill ett band med unikt anslag såväl musikaliskt som textmässigt. Inte blir man besviken av detta om man gillar bandets dystopiska ångest, men: är inte produktionen lite skral? Kanske börjar mina öron bli gammal, men nog brukar väl döden serveras med mer fläsk och tryck i ljudbilden..?
Fredrik: Rent kompositions-mässigt ganska svulstig döds med tydliga drag av black metal, och det finns nog något där egentligen. Men produktionen förstör tyvärr detta för mig. Vääääldigt lo-fi, burkigt och grötigt ljud, som till slut gör mig mer irriterad än något annat. Det känns som att det finns en bra låt där någonstans – men då hade jag ju velat få lyssna på den på riktigt, också… Tyvärr kallt, således.
Amelie: VANHELGD från Mjölby, inte totalt okänt namn för mig men jag inser att jag lyssnat alltför lite på detta finfina svenska dödsmetallgäng. Kerernas Törst är allt vad jag kan önska av en death metal-dänga och framförs dessutom på svenska vilket alltid är extra kul. Riktigt hett!

LÅT: Fire Will Reign
ARTIST: Thermality
VALD AV: Robert

Fredrik: Riktigt nice melodeath-riff á la Göteborg i inledning, som ger mig ett tämligen brett leende. Fortsättningen är alls inte oäven, men över tid tappas ändå lite av förmågan att engagera. Således stannar THERMALITYs bidrag vid att vara ett habilt men inte häpnadsväckande nummer, som vänner av västkust-soundet mer sannolikt kommer att gilla än inte gilla. Hyggligt varmt, ändå.
Amelie: Kollega Martin säger nedan på pricken det jag tänker om parallellerna med ett av de största banden i genren. Låten i sig själv är dock riktigt fin och framförandet högst njutbart. Värmer gôtt.
Martin: Ah, DARK TRANQUILLITY! Nä, nu är jag elak men tanken slår mig flera gånger att detta låter som DT, och det är ju trevligt. För stunden i alla fall, för det är lite för hemtamt för att det ska fastna. En trevlig förfestlåt, men inte så mycket mer. Ljummet.

Worship the Riff!